Saturday 16 March 2019

Wizyta w Giffoni Valle Piana we Włoszech w ramach proejktu Erasmpus plus

Pierwsza wymiana uczniów w ramach programu Erasmus plus

"Building a better future"

24/02/2019 – 2/03/2019

W wymianie uczestniczyło ośmiu uczniów i dwóch nauczycieli naszej szkoły, którzy odwiedzili szkołę partnerską z Giffoni Valle Piana we Włoszech, po to by wraz z uczniami z Słowenii, Czech i Włoch pracować nad kolejnymi działaniami projektowymi: stworzeniem mapy migracyjnej naszych rodzin oraz przygotowaniem ankiety "Are we different or similar?".

Pierwszy dzień w Giffoni Valle Piana rozpoczął się uroczystym powitaniem w szkole z występem orkiestry szkolnej i poczęstunkiem. Zaskoczeniem dla nas było spotkanie z przedstawicielami licznej Polonii. Następnie odbyło się spotkanie z burmistrzem miasteczka w ratuszu. W szkole w ramach zajęć artystycznych zrobiliśmy koszulki z logo Erasmusa i pracowaliśmy nad mapami pokazujący i migracje w naszych rodzinach. Po południu mimo zimnej pogody zwiedziliśmy cześć Giffoni a w szczególności kompleks zakonny św. Franciszka.

We wtorek dzień zaczęliśmy od zajęć sportowych w szkole - najpierw była rozgrzewka, potem biegi w rzędach i siatkówka. Zaprezentowaliśmy też nasze projekty o krajach i miastach, z których pochodzimy. Później podzieliliśmy się na grupy i wypisywaliśmy różnice i podobieństwa życia w naszych państwach. Po południu poszliśmy do kina na film promujący Giffoni Film Festival i 3 filmy krótkometrażowe. Dzień zakończyliśmy spotkaniem w pizzerii, gdzie zjedliśmy świetną pizzę.

Trzeci dzień wymiany ze szkołą z Giffoni Valle Piana we Włoszech upłynął na wycieczce do Paestum. Jest to piękne miejsce z wyjątkowymi ruinami starożytnego miasta greckiego poświęconego Posejdonowi. Popołudniu odwiedziliśmy farmę oryginalnej zrobionej z mleka bawolego mozzarelli. Mieliśmy okazję poznać tajniki produkcji i kupić różne rodzaje serów włoskich. To był wyczerpujący, ale pełen niezapomnianych wrażeń dzień.

Czwartek zaczął się od oglądania zamkniętej już fabryki w Giffoni. Następnie w wiosce liczącej tylko 50 osób obejrzeliśmy urządzenia do tworzenia oliwy z oliwek oraz zabytkowy kościół. Odwiedziliśmy też szkołę podstawową, gdzie zostaliśmy bardzo ciepło przywitani. W szkole zaprezentowaliśmy ślady krajów partnerskich w naszych oraz przygotowaliśmy pytania do ankiety. Zjedliśmy lunch i pojechaliśmy do Salerno. W drodze do miasta zatrzymaliśmy się, aby podziwiać widok na morze. Spędziliśmy trochę czasu na plaży i zwiedziliśmy miejscowe kościoły.

Ostatni dzień przed wyjazdem w ramach wymiany projektu "Building a better future" spędziliśmy w Pompejach - mieście zniszczonym przez erupcje wulkanu Wezuwiusz. Obejrzeliśmy pozostałości budowli, a nawet gipsowe odlewy ciał mieszkańców Pompei. Odwiedziliśmy amfiteatr oraz forum. Po drodze udało nam się także zwiedzić lokalne sanktuarium.

Serdecznie dziękujemy naszym gospodarzom za gościnę.