Projekt "Zdolni w projekcie" w ramach Akredytacji Erasmus plus

 

 Projekt "Zdolni w projekcie" w ramach Akredytacji Erasmus plus

1/09/2022 - 31/05/2024


Plan mobilności

Rok szkolny 2022/23

Mobilność długoterminowa

2 uczniów

Lato 2023

Dwutygodniowy kurs językowy

4 nauczycieli

Jednotygodniowy kurs metodyczny

6 nauczycieli

Rok szkolny 2023/24

Mobilność długoterminowa

4 uczniów

Mobilność krótkoterminowa

8+8 uczniów

Obserwacja pracy

1 nauczyciel


Wymiana długoterminowa z Francją i Hiszpanią

W ramach projektu Erasmus plus "Zdolni w projekcie" w roku szkolnym 2023/24 odbyły się cztery wymiany długoterminowe:

Francja 14/10 - 15/12/2023

Franek - Noe

Ola - Athena

Marysia - Zelie



Hiszpania 21/10-23/12/2023

Amelia - Miguel


Oto relacja uczniów po trzech tygodniach pobytu.

Byłam bardzo podekscytowana spotkaniem z rodziną w Bordeaux. Ciekawiło mnie jaka będzie moja nowa koleżanka. Okazała się bardzo miła, a rodzina niezwykle sympatyczna. - Marysia

Szkoła w Hiszpanii jest zupełnie inna niż w Polsce. Część zajęć mam w języku hiszpańskim, ale nauczyciele chętnie mi pomagają i upewniają się czy rozumiem. To będą miłe 2 miesiące. - Amelia

Mija już 3 tydzień naszego pobytu we Francji. Przyjechaliśmy nie wiedząc czego się spodziewać. Najpierw wszyscy byliśmy zestresowani, ale razem udało nam się przełamać lody, dzięki czemu teraz swobodnie rozmawiamy o wszystkim a wieczorami wspólnie oglądamy filmy. - Ola


Wymiana krótkoterminowa

 Merignac, Francja


14/10-21/10/2023

W dniach 14-21 października 2023r. 8 uczniów i dwóch nauczycieli gościło ponownie w szkole partnerskiej College les Eyquems w mieście Merignac we Francji w ramach projektu Erasmus plus „Zdolni w projekcie” i "Naprawmy naszą przyszłość".
Coraz bardziej zauważamy wpływ globalnego ocieplenia na nasze środowisko i codzienne życie. Dlatego postanowiliśmy spróbować wnieść rzeczywisty wkład w minimalizację jego skutków oraz zaproponowanie rozwiązań, które będą możliwe do zrealizowania. 


Program spotkania


Film z pobytu



Lato 2023


KURS „The Best Digital Tools for Language Teachers – 

Nicea, Francja
3-8/07/2023

 

W dniach 3- 8 lipca 2023 jeden nauczyciel naszej szkoły wziął udział w kursie „The Best Digital Tools for Language Teachers” w Nicei.

Cele kursu:

  • ·         Poznanie różnych aplikacji edukacyjnych przydatnych na zajęciach językowych;
  • ·         Poznanie najlepszych aplikacji, wzbogacających słownictwo i zrozumienie uczniów;
  • ·         Omówienie możliwości edukacyjnych płynących z korzystania z aplikacji edukacyjnych i wymiaru motywacyjnego wnoszonego do klasy językowej podczas ich używania;
  • ·         Nabycie umiejętności wyboru najbardziej odpowiednich narzędzia zgodnie z potrzebami ucznia i stylem uczenia się;

Na kursie nauczyciele poznawali nowe narzędzia do nauki języków. Wśród nich były Padlet, Lyricstraining, Wooclap, Flipgrid, Symbaloo, mapy myśli Coggle, Canva, Gimkit I ChatGPT. Grupę tworzyli nauczyciele  różnych przedmiotów, nie tylko języków obcych. W kursie uczestniczyli  nauczyciele m.in. z Polski, Hiszpanii, Austrii i Bułgarii. Tworzyliśmy własne zadania w każdym z programów, żeby poznać ich działanie. Po zajęciach mieliśmy czas na zwiedzanie miasta.








Kurs metodyczny „CLIL and PBL to improve Students Engagement”

10-15/07/2023, Helsinki, Finlandia

W dniach 10-15.07 jeden nauczyciel wziął udział w szkoleniu "CLIL and PBL to Improve Student Engagement" w ramach programu Erasmus+. Celem projektu było doskonalenie umiejętności pracy metodą projektu oraz CLIL, zwiększenie efektywności pracy i zainteresowania uczniów, wymiana doświadczeń i kontaktów z nauczycielami z Europy oraz kontakt z żywym językiem angielskim.

Pierwszy dzień kursu był poświęcony na zapoznanie się z innymi uczestnikami, prezentacje o szkołach. Ponadto przedstawiony został fiński system edukacji, z którego warto czerpać inspiracje. Kolejne dni to mnóstwo przydatnej wiedzy na temat pracy metodą projektu oraz CLIL. Nauczyciele dowiedzieli się m.in. jak efektywnie skonstruować projekt multidyscyplinarny, jakie elementy powinien zawierać i jakie pytanie postawić. Poznali także sposoby integrowania ze sobą nauki języka oraz innego przedmiotu i analizowali przykładowe scenariusze. Drugiego dnia indywidualnie ćwiczyli przygotowanie projektu, a następnie w grupach omawiali swoje pomysły. Kolejnego dnia opracowywali plan projektu w grupach. Przedostatni dzień szkolenia w grupach dyskutowali na temat CLIL, tworzyli przykładowy scenariusz lekcji oraz konstrukcje z klocków LEGO pokazując, że w ten sposób też można wprowadzić jakiś temat lub koncept. Każdego dnia uczestnicy dzielili się również swoimi własnymi doświadczeniami z pracy. Kurs to także okazja do podziwiania uroku Helsinek i zwiedzenia kilku ciekawych miejsc w mieście i okolicach.










Kurs językowy „Intensive English”

3/07-14/07/2023 oraz 31/07-11/07/2023

Dublin, Irlandia

Podczas trwającego w Irlandii dwutygodniowego kursu językowego trójka naszych nauczycieli rozwijała swoje umiejętności pisania, czytania, słuchania oraz mówienia w języku angielskim. W trakcie zajęć często pracowano w małych grupach (prowadzono konwersacje, tworzono projekty, grano w gry edukacyjne i rozwiązywano quizy). Ponadto nauczycieli doskonalili swoją wiedzę z gramatyki angielskiej oraz poszerzali zakres słownictwa, a także mieli możliwość praktycznego wykorzystywania umiejętności np. podczas zwiedzania Dublina  i innych ciekawych miejsc w Irlandii.











Kurs językowy
 „English Language Development for Teachers and Staff Working in Education”
31/07-11/08/2023

W pierwszej połowie sierpnia po raz kolejny nauczyciel z naszej szkoły wyjechał na kurs językowy prowadzony przez szkołę ETI na Malcie. Podczas zajęć prowadzonych przez nauczycielkę z Włoch w niezwykle zróżnicowanej narodowościowo grupie uczestnicy kursu rozwijali umiejętność mówienia, słuchania, czytania i pisania, jak również poznawali gramatykę języka angielskiego.
Niezwykle ciekawe były zajęcia konwersacyjne, podczas których prowadząca stosowała aktywizujące metody pracy, a także urozmaicała lekcje przeprowadzając różnorodne konkursy dla par, grup lub indywidualnie.




Kurs „Happy Schools: Positive Education for Well- Being and Life-Skills Development”

Nicea, Francja 14 - 19. 08. 2023

Kurs “Happy Schools: Positive Education for Well- Being and Life-Skills Development” odbywał się w terminie 14- 19. 08. 2023. Trenerkami były Frances Osborne i Nalinka Kalner, a uczestnikami nauczyciele z: Polski- Warszawa, Wrocław,  Poznań,  z Niemiec, Austrii,  Słowacji i USA. Zajęcia opierały się na teorii z zakresu Psychologii Pozytywnej i Mindfullness. W części teoretycznej nauczyciele w grupach podsumowywali poznany materiał prezentacjami.  W części praktycznej zapoznawali się z różnymi grami oraz zadaniami do wykorzystania podczas pracy w grupach. W środę 16.08 po części teoretycznej wybraliśmy się do Villi  Ephrusi de Rothsild na zajęcia praktyczne z Mindfullness. Podczas zajęć pedagodzy wymieniali się również doświadczeniami i pomysłami, które realizują w swoich szkołach.  Wszyscy uczestnicy byli bardzo chętni do współpracy i do dzielenia się swoimi doświadczeniami. 















Kurs “Discovering Cultural Heritage of Rome”

Rzym, Włochy 7-12.08.2023

 

Okres wakacji to dla nauczycieli nie tylko czas odpoczynku, lecz także dobra okazja, by
skorzystać z wielu różnorodnych form doskonalenia zawodowego, organizowanych między
innymi dzięki projektom unijnym, a szczególnie w ramach programu Erasmus+.
W dniach 7-12 sierpnia p. Michał Deniziak, nauczyciel języka polskiego, brak udział kursie
„Discovering Cultural Heritage of Rome”, organizowanym w Rzymie przez szkołę Europass
Teacher Academy. Uczestniczyli w nim z nauczyciele z Czech, Węgier, Francji, Grecji, Austrii,
Niemiec i Polski. Zajęcia poświęcone były dziedzictwu kulturalnemu starożytnego Rzymu,
formom jego prezentowania oraz znaczeniu dorobku kulturalnego w budowaniu
świadomości kulturowej młodych ludzi. Zarówno podczas lekcji stacjonarnych w szkole,
jak i zajęć odbywających się w terenie (w rzymskich muzeach czy na obszarze wykopalisk
w antycznej Ostii) istotne dla uczestników kursu było znalezienie odpowiedzi na pytanie,
jak rozwijać u uczniów umiejętności krytycznego i wizualnego myślenia na temat dorobku
minionych epok, które mogą przyczynić się do osiągnięcia przez nich wyższego poziomu
aktywnego uczenia się. Ponadto, w czasie kursu wielokrotnie podkreślano, że tworzenie
nowoczesnej tożsamości europejskiej odbywa się poprzez edukację w zakresie dziedzictwa
kulturowego, a ta z kolei może wykorzystywać także zasoby cyfrowe muzeów.









 

Kurs “We Are All Special: Inclusion and Support for Students with Special Needs In and Out of the Classroom
Barcelona, Hiszpania 14-19.08.2023

Celem kursu było promowanie dobrostanu uczniów, zrozumienie dynamiki zajęć, osiągnięcia w nauce oraz zaangażowania rodziny w proces edukacyjny.

 „Każdy uczeń jest wyjątkowy” odzwierciedla postawę, jaką nauczyciele mogą stosować w klasach włączających, aby zapobiec etykietowaniu, izolacji lub znęcaniu się nad uczniami ze specjalnymi potrzebami. W zróżnicowanej klasie różnorodność jest synonimem zrozumienia, integracji i możliwości.

W trakcie kursu uczestnicy zostali zapoznani z głównymi rodzajami niepełnosprawności, takimi jak trudności w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia), zaburzenia emocjonalne i behawioralne (ADHD, ADD, depresja, choroba afektywna dwubiegunowa), niepełnosprawność intelektualna i fizyczna, upośledzenie, niepełnosprawność rozwojowa (autyzm). Mieli również okazję do dzielenia się swoimi własnymi doświadczeniami i trudnościami, jakie napotkali w swojej pracy.

Nauczyciele uczestniczyli także w praktycznych zajęciach, które mogą pomóc w zapobieganiu izolacji i destrukcyjnym zachowaniom. Ważnym elementem zajęć było zrozumienie, że interakcja rówieśnicza i wsparcie rówieśnicze jest kluczowym elementem budowania umiejętności społecznych, pewności siebie oraz radzenia sobie ze stresem i bezradnością.

Kurs obejmował także efektywne techniki relaksacyjne oraz zajęcia ruchowe, które można było zastosować w pracy zarówno z uczniami ze specjalnymi potrzebami, jak i resztą klasy, jak również szkolenie w zakresie stosowania pozytywnych i praktycznych strategii w celu poprawy skutecznej komunikacji zarówno z rodzicami, jak i pozostałymi uczniami.

 










Rok szkolny 2022/23

Wymiana długoterminowa z Hiszpanią

W ramach projektu Erasmus plus "Zdolni w projekcie" odbyły się dwie wymiany długoterminowe:

Lidia - Pola

Carmen (rodzina goszcząca) - Arletta



Lidia gościła w naszym kraju od października do grudnia 2022, zaś Pola i Arletta wyjechały do Hiszpanii w styczniu 2023 i po dwóch miesiącach wróciły w marcu 2023.

Oto zdjęcia i wspomnienia z ich wyjazdu.






Relacja z pobytu:

Z perspektywy czasu widzę, że im dłużej tu jesteśmy, tym szybciej zaczyna lecieć czas. Pierwsze tygodnie były najtrudniejsze. Przystosowanie się do nowego miejsca, trybu życia. Teraz wszystko dzieje się tak szybko, że zaczynam się stresować myślą o tym, jak mało czasu nam tu zostało.

Jak na razie mogę stwierdzić, że najciekawszym dniem był ten, w którym pojechaliśmy do Cordoby. Zwiałyśmy zabytki, miałyśmy szansę przespacerować się same po mieście w idealną pogodę, byłyśmy w teatrze. Z rzeczy, które mnie zaskoczyły: - w domu można chodzić w butach (nie jestem pewna czy jest tak wszędzie) - na imprezach urodzinowych małe dzieci (nawet 3-9) bawią się czasami aż do 1/2 w nocy - mimo, że nie mają oficjalnie przerw, jeżeli ktoś wejdzie parę min spóźniony to nic się nie stanie (czasami nie sprawdzają nawet listy) + szkoła ma aż 4 budynki więc może dlatego - nikt się nie przebiera na wf - zeszyty nie są popularne. Zazwyczaj mają „segregator” podzielony na przedmioty ( tutaj tez nie jestem pewna czy to zależ od szkoły ale zauważyłam ze robią o wiele mniej notatek, zadań w czasie lekcji i skupiają się na tłumaczeniu materiału) - jedzą chleb do każdego posiłku (niekoniecznie „jedzą”, ale zawsze jest na stole)

- Arletta

 Jak na razie wymiana przebiega bardzo spokojnie, w tygodniu nic specjalnego nie robię, a w weekendy jeżdżę do różnych części rodziny Lidii. Jako że jest już ciepło to taki tryb życia jest przyjemny.

Najbardziej zdziwiły mnie 2 rzeczy. Po pierwsze to, że wszystkie klasy kończą szkołę o tej samej godzinie przez co tłum dzieci wychodzi naraz. Po drugie to, że w klasach nie ma ustalonego układu ławek ani kto gdzie siedzi ani gdzie w ogóle są ławki(przed każdą lekcją klasa która przychodzi do sali przestawia je sobie jak chce).

- Pola

Ewaluacja wymiany

W ramach projektu we współpracy z nauczycielami z Francji i Hiszpanii powstał opis projektu ewaluacyjnego wymiany długoterminowej. 

No comments:

Post a Comment