Nasza szkoła realizowała dwuletni program Erasmus +
“Budowanie lepszej przyszłości
poprzez rozwiązywanie problemów związanych z ekologią i imigracją przy
użyciu innowacyjnych metody nauczania,
wielokulturowości i wielojęzyczności”
W programie uczestniczyły cztery
szkoły partnerskie:
·
Osnovna sola Velika Dolina - Velika Dolina, Słowenia
·
Základní škola a Mateřská škola Barvířská - Liberec, Czechy
·
Istituto Comprensivo
Fratelli Linguit - Giffoni Valle Piana,
Włochy
·
Szkoła Podstawowa nr 211 – Warszawa,
Polska
Był to projekt wielostronny. Przez okres dwóch lat realizacji projektu
odbyły się trzy spotkania projektowe dla uczniów i szkolenia dla nauczycieli.
Jego głównymi celami było zapoznanie z dziedzictwem narodowym krajów partnerskich oraz wielokulturowością
Europy, uświadomienie uczniom problemów ekologicznych występujących w ich
środowiskach oraz szukanie rozwiązań, a
także wymiana doświadczeń i poznanie nowych metod nauczania w tym metody pracy
projektem, CLIL i wykorzystania nowoczesnych technologii komunikacyjno-informacyjnych.
Projekt zakładał wiele działań takich, jak
szukanie śladów kultur krajów partnerskich, badanie pochodzenia swoich krewnych
w celu przeprowadzenia badania imigracji w Europie, czy obliczanie śladu
węglowego. Podczas realizacji projektu odbyły się trzy wymiany uczniowskie, w
których będą uczestniczyć 8-osobowe grupy uczniów i dwójka nauczycieli.
W projekcie wzięli udział uczniowie klas siódmych, ósmych i trzecich gimnazjum. Część działań odbywała się podczas lekcji, jednak wiele zadań uczniowie wykonywali po zajęciach
obowiązkowych pod opieką nauczycieli w klubie Erasmus. Podczas wyboru
uczestników brane było pod uwagę zaangażowanie w przygotowanie i realizację
projektu.
Koordynator projektu
Anna Zawadzka
OUR FINAL RESULTS:
OUR FINAL RESULTS:
I. Immigration
Survey "Where are we from?":
Survey "Where are we from?":
Survey "Are we different or similar?":
eBooks - Survival kit for newcomers "Dos and don'ts in partner
countries":
A survival kit for the newcomers to Italy
A Survival kit for the newcomers to Poland
A survival kit for the newcomers to Slovenia
A survival kit for the newcomers to Czechia
II. Ecology
A survival kit for the newcomers to Italy
A Survival kit for the newcomers to Poland
A survival kit for the newcomers to Slovenia
A survival kit for the newcomers to Czechia
II. Ecology
An ebook presenting activity "Ecological problem in our area"
and working with PBL method
An ebook with results of a 2021 art conetst "Building of the
future" and visits to ecological buildings:
An ebook "What can we do to live ecologically?":
III. Teaching materials
A presentation about PBL method
CLIL Lessons
IV. Other
Pierwsza wymiana uczniów w ramach programu Erasmus plus
"Building a better future"
24/02/2019 – 2/03/2019.
W wymianie uczestniczyło ośmiu uczniów i dwóch nauczycieli naszej szkoły, którzy
odwiedzili szkołę partnerską z Giffoni Valle Piana we Włoszech, po to by
wraz z uczniami z Słowenii, Czech i Włoch pracować nad kolejnymi działaniami projektowymi: stworzeniem mapy migracyjnej naszych rodzin oraz przygotowaniem ankiety "Are we different or similar?".
Pierwszy dzień w Giffoni Valle Piana rozpoczął się uroczystym powitaniem
w szkole z występem orkiestry szkolnej i poczęstunkiem. Zaskoczeniem dla nas
było spotkanie z przedstawicielami licznej Polonii. Następnie odbyło się
spotkanie z burmistrzem miasteczka w ratuszu. W szkole w ramach zajęć
artystycznych zrobiliśmy koszulki z logo Erasmusa i pracowaliśmy nad mapami
pokazujący i migracje w naszych rodzinach. Po południu mimo zimnej pogody zwiedziliśmy
cześć Giffoni a w szczególności kompleks zakonny św. Franciszka.
We wtorek dzień zaczęliśmy od zajęć sportowych w szkole -
najpierw była rozgrzewka, potem biegi w rzędach i siatkówka. Zaprezentowaliśmy
też nasze projekty o krajach i miastach, z których pochodzimy. Później podzieliliśmy
się na grupy i wypisywaliśmy różnice i podobieństwa życia w naszych państwach.
Po południu poszliśmy do kina na film promujący Giffoni Film Festival i 3 filmy
krótkometrażowe. Dzień zakończyliśmy spotkaniem w pizzerii, gdzie zjedliśmy
świetną pizzę.
Trzeci dzień wymiany ze szkołą
z Giffoni Valle Piana we Włoszech upłynął na wycieczce do Paestum. Jest to
piękne miejsce z wyjątkowymi ruinami starożytnego miasta greckiego poświęconego
Posejdonowi. Popołudniu odwiedziliśmy farmę oryginalnej zrobionej z mleka
bawolego mozzarelli. Mieliśmy okazję poznać tajniki produkcji i kupić różne
rodzaje serów włoskich. To był wyczerpujący, ale pełen niezapomnianych wrażeń
dzień.
Czwartek zaczął się od
oglądania zamkniętej już fabryki w Giffoni. Następnie w wiosce liczącej tylko
50 osób obejrzeliśmy urządzenia do tworzenia oliwy z oliwek oraz zabytkowy
kościół. Odwiedziliśmy też szkołę podstawową, gdzie zostaliśmy bardzo ciepło
przywitani. W szkole zaprezentowaliśmy ślady krajów partnerskich w naszych oraz
przygotowaliśmy pytania do ankiety. Zjedliśmy lunch i pojechaliśmy do Salerno.
W drodze do miasta zatrzymaliśmy się, aby podziwiać widok na morze. Spędziliśmy
trochę czasu na plaży i zwiedziliśmy miejscowe kościoły.
Ostatni dzień przed wyjazdem w
ramach wymiany projektu "Building a better future" spędziliśmy w
Pompejach - mieście zniszczonym przez erupcje wulkanu Wezuwiusz. Obejrzeliśmy
pozostałości budowli, a nawet gipsowe odlewy ciał mieszkańców Pompei.
Odwiedziliśmy amfiteatr oraz forum. Po drodze udało nam się także zwiedzić
lokalne sanktuarium.
Serdecznie dziękujemy naszym gospodarzom za gościnę.
KONKURS NA LOGO PROJEKTU
Rozstrzygnięty został konkurs na logo naszego projektu.
Uczniowie z czterech krajów partnerskich zaproponowali wiele ciekawych projektów.
W pierwszym etapie - krajowym, wybraliśmy trzy najlepsze polskie propozycje logo projektu.
W drugim międzynarodowym etapie z pośród 12 propozycji wybrane zostało w głosowaniu uczniów logo z Czech.
Minęło pierwsze pół roku projektu Erasmus plus „Building a
better future”. Wiele już zrobiliśmy, ale najlepsze jeszcze przed nami.
Mamy już
logo projektu oraz przygotowaliśmy prezentacje na temat Polski, Warszawy i
naszej szkoły na pierwsze spotkanie projektowe we Włoszech. Oto jedna z nich.
Podczas zebrań zespołu przeprowadziliśmy też burzę mózgów, by ustalić ile wiemy o naszych partnerach. Oto rezultaty:
Wysłaliśmy też
kartki z życzeniami do naszych partnerów.
W tym tygodniu nastąpi wybór 8 osób
jadących do Włoch!
W styczniu rozpoczniemy też pracę nad projektem „Śladami
naszych partnerów” oraz ankietą „Skąd jesteśmy?”, po to by zebrane dane
wykorzystać podczas mobilności we Włoszech w tworzeniu mapy migracyjnej Europy.
No comments:
Post a Comment