Projekt Erasmus "Building a better future"


Nasza szkoła realizowała dwuletni program Erasmus +

2018 - 2020 (2021 przedłużenie z powodu pandemii)


“Budowanie lepszej przyszłości poprzez rozwiązywanie problemów związanych z ekologią i imigracją przy użyciu  innowacyjnych metody nauczania, wielokulturowości i wielojęzyczności”

W programie uczestniczyły cztery szkoły partnerskie:
·                     Osnovna sola Velika Dolina - Velika Dolina, Słowenia
·                     Základní škola a Mateřská škola Barvířská -  Liberec, Czechy
·                     Istituto Comprensivo Fratelli Linguit -  Giffoni Valle Piana, Włochy
·                     Szkoła Podstawowa nr 211  – Warszawa, Polska
Był to projekt wielostronny. Przez okres dwóch lat realizacji projektu odbyły się trzy spotkania projektowe dla uczniów i szkolenia dla nauczycieli. Jego głównymi celami było zapoznanie z dziedzictwem narodowym krajów partnerskich oraz wielokulturowością Europy, uświadomienie uczniom problemów ekologicznych występujących w ich środowiskach oraz  szukanie rozwiązań, a także wymiana doświadczeń i poznanie nowych metod nauczania w tym metody pracy projektem, CLIL i wykorzystania nowoczesnych technologii komunikacyjno-informacyjnych.
Projekt zakładał wiele działań takich, jak szukanie śladów kultur krajów partnerskich, badanie pochodzenia swoich krewnych w celu przeprowadzenia badania imigracji w Europie, czy obliczanie śladu węglowego. Podczas realizacji projektu odbyły się trzy wymiany uczniowskie, w których będą uczestniczyć 8-osobowe grupy uczniów i dwójka nauczycieli.

W projekcie wzięli udział uczniowie klas siódmych, ósmych i trzecich gimnazjum. Część działań odbywała się podczas lekcji, jednak wiele zadań uczniowie wykonywali po zajęciach obowiązkowych pod opieką nauczycieli w klubie Erasmus. Podczas wyboru uczestników brane było pod uwagę zaangażowanie w przygotowanie i realizację projektu.
Koordynator projektu
Anna Zawadzka

OUR FINAL RESULTS:
I. Immigration
Survey "Where are we from?":

Survey "Are we different or similar?":


Traces of us in our partner countries:

Results of activity Looking for traces of parter countries


eBooks - Survival kit for newcomers "Dos and don'ts in partner 
An ebook presenting activity "Ecological problem in our area" 
and working with PBL method

An ebook with results of a 2021 art conetst "Building of the 
future" and visits to ecological buildings:

An ebook "What can we do to live ecologically?": 

III. Teaching materials
A presentation about PBL method

CLIL Lessons


IV. Other
Films "What is Erasmus Experience for You?"












WIZYTA W CZECHACH
13.10-19.10.2019












Pierwsza wymiana uczniów w ramach programu Erasmus plus 

"Building a better future" 

24/02/2019 – 2/03/2019. 


W wymianie uczestniczyło ośmiu uczniów i dwóch nauczycieli naszej szkoły, którzy odwiedzili szkołę partnerską z Giffoni Valle Piana we Włoszech, po to by wraz z uczniami z Słowenii, Czech i Włoch pracować nad kolejnymi działaniami projektowymi: stworzeniem mapy migracyjnej naszych rodzin oraz przygotowaniem ankiety "Are we different or similar?". 



Pierwszy dzień w Giffoni Valle Piana rozpoczął się uroczystym powitaniem w szkole z występem orkiestry szkolnej i poczęstunkiem. Zaskoczeniem dla nas było spotkanie z przedstawicielami licznej Polonii. Następnie odbyło się spotkanie z burmistrzem miasteczka w ratuszu. W szkole w ramach zajęć artystycznych zrobiliśmy koszulki z logo Erasmusa i pracowaliśmy nad mapami pokazujący i migracje w naszych rodzinach. Po południu mimo zimnej pogody zwiedziliśmy cześć Giffoni a w szczególności kompleks zakonny św. Franciszka.




We wtorek dzień zaczęliśmy od zajęć sportowych w szkole - najpierw była rozgrzewka, potem biegi w rzędach i siatkówka. Zaprezentowaliśmy też nasze projekty o krajach i miastach, z których pochodzimy. Później podzieliliśmy się na grupy i wypisywaliśmy różnice i podobieństwa życia w naszych państwach. Po południu poszliśmy do kina na film promujący Giffoni Film Festival i 3 filmy krótkometrażowe. Dzień zakończyliśmy spotkaniem w pizzerii, gdzie zjedliśmy świetną pizzę.




Trzeci dzień wymiany ze szkołą z Giffoni Valle Piana we Włoszech upłynął na wycieczce do Paestum. Jest to piękne miejsce z wyjątkowymi ruinami starożytnego miasta greckiego poświęconego Posejdonowi. Popołudniu odwiedziliśmy farmę oryginalnej zrobionej z mleka bawolego mozzarelli. Mieliśmy okazję poznać tajniki produkcji i kupić różne rodzaje serów włoskich. To był wyczerpujący, ale pełen niezapomnianych wrażeń dzień.







Czwartek zaczął się od oglądania zamkniętej już fabryki w Giffoni. Następnie w wiosce liczącej tylko 50 osób obejrzeliśmy urządzenia do tworzenia oliwy z oliwek oraz zabytkowy kościół. Odwiedziliśmy też szkołę podstawową, gdzie zostaliśmy bardzo ciepło przywitani. W szkole zaprezentowaliśmy ślady krajów partnerskich w naszych oraz przygotowaliśmy pytania do ankiety. Zjedliśmy lunch i pojechaliśmy do Salerno. W drodze do miasta zatrzymaliśmy się, aby podziwiać widok na morze. Spędziliśmy trochę czasu na plaży i zwiedziliśmy miejscowe kościoły.







Ostatni dzień przed wyjazdem w ramach wymiany projektu "Building a better future" spędziliśmy w Pompejach - mieście zniszczonym przez erupcje wulkanu Wezuwiusz. Obejrzeliśmy pozostałości budowli, a nawet gipsowe odlewy ciał mieszkańców Pompei. Odwiedziliśmy amfiteatr oraz forum. Po drodze udało nam się także zwiedzić lokalne sanktuarium.






Serdecznie dziękujemy naszym gospodarzom za gościnę.



KONKURS NA LOGO PROJEKTU

Rozstrzygnięty został konkurs na logo naszego projektu.
Uczniowie z czterech krajów partnerskich zaproponowali wiele ciekawych projektów.

W pierwszym etapie - krajowym, wybraliśmy trzy najlepsze polskie propozycje logo projektu.




W drugim międzynarodowym etapie z pośród 12 propozycji wybrane zostało w głosowaniu uczniów logo z Czech.
Minęło pierwsze pół roku projektu Erasmus plus „Building a better future”. Wiele już zrobiliśmy, ale najlepsze jeszcze przed nami. 
Mamy już logo projektu oraz przygotowaliśmy prezentacje na temat Polski, Warszawy i naszej szkoły na pierwsze spotkanie projektowe we Włoszech. Oto jedna z nich.

Podczas zebrań zespołu przeprowadziliśmy też burzę mózgów, by ustalić ile wiemy o naszych partnerach. Oto rezultaty:





Wysłaliśmy też kartki z życzeniami do naszych partnerów. 



W tym tygodniu nastąpi wybór 8 osób jadących do Włoch!


W styczniu rozpoczniemy też pracę nad projektem „Śladami naszych partnerów” oraz ankietą „Skąd jesteśmy?”, po to by zebrane dane wykorzystać podczas mobilności we Włoszech w tworzeniu mapy migracyjnej Europy.


No comments:

Post a Comment