Akredytacja Erasmusa
w obszarze
Edukacji dorosłych, Kształcenie i
Szkolenia Zawodowego i Edukacji szkolnej
Lata 2021-2027
Plan Erasmusa
Cele:
·
Podniesienie
jakości nauczania przedmiotów w tym nauczanych dwujęzycznie, szukanie
innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych i metodycznych
·
Podniesienie jakości kształcenia z
zakresu pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wykorzystania
innowacyjnych metod motywowania i wychowania,
·
Podniesienie umiejętności i kwalifikacji
nauczycieli (ze szczególnym uwzględnieniem ich kompetencji językowych,
metodycznych, TIK i kulturowych),
·
Podniesienie
kwalifikacji uczniów w tym doskonalenie kompetencji zawodowych i
miękkich uczniów, wzrost satysfakcji z uczenia
się i osiąganych rezultatów,
·
Rozszerzanie umiejętności efektywnej
współpracy w zespole nauczycieli, partnerów, uczniów na poziomie szkolnym,
krajowym i międzynarodowym
·
Uwrażliwianie nauczycieli, uczniów i
rodziców, na różnorodność językową i kulturową
·
Rozwinięcie
europejskiego wizerunku szkoły poprzez zbudowanie kontaktów z partnerami
europejskimi
·
Promowanie
wartości europejskich poprzez dziedzictwo narodowe i budowanie europejskich obywateli
przyszłości
Poszerzanie oferty szkoły o
przygotowanie do nauczania dwujęzyczności oraz realizacja projektów
międzynarodowych wymaga od kadry i administracji dobrego przygotowania
językowego. Dlatego jednym z kluczowych obszarów projektu jest nabycie
umiejętności językowych nie tylko u nauczycieli klas starszych, ale także klas
1-3. Chcemy by nasza szkoła przygotowywała do nauczania dwujęzycznego od
najmłodszych lat, w związku z tym konieczne jest także przygotowanie
nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego i pedagogów wspomagających do takiej
roli szczególnie, że w kraju brak kursów dotyczących integracji treści przedmiotowych i językowych w
klasach 1-3. Kursy
językowe i językowo-metodyczne umożliwią także uczestnikom zapoznanie z
różnorodnymi innowacyjnymi metodami pracy z uczniami, w szczególności z
uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, czyli tych z dysfunkcjami jak i
tych z uzdolnieniami.
Kształcenie
wymaga nieustannego rozwoju zarówno wiedzy
merytorycznej jak i metodycznej kadry nauczycielskiej. Wprowadzany eksperyment
wymaga nowoczesnych metod nauczania, a co za tym idzie wiedzy w tym obszarze w
szczególności do przygotowania programu nauczania dla dodatkowych godzin języka
angielskiego w klasach młodszych oraz scenariuszy lekcji metodą CLIL. Praca
metodą projektu wymaga także znajomości m.in. technologii komunikacyjnych i
wykorzystywania jej w nauczaniu nie tylko informatyki lub języków obcych ale
także innych przedmiotów oraz projektach. Nauczyciele poszerzający własną
wiedzę i będący na bieżąco z nowinkami podnoszą jakość nauczania swoich
przedmiotów co przekłada się na wykształcenie uczniów – przyszłych kadr
potrzebnych na rynku pracy. Dlatego, aby zwiększyć kompetencje zawodowe kadry,
chcielibyśmy umożliwić udział nauczycielom w wybranych szkoleniach metodycznych
na temat metody CLIL oraz technologii TIK.
Drugą równie ważną
częścią programu są uczniowie. Na szkole spoczywa obowiązek przekazania uczniom
rzetelnej wiedzy na temat bogatej historii i kultury Europy oraz istoty procesu
integracji. Chcemy by nasi absolwenci byli świadomi swej tożsamości narodowej,
ale jednocześnie otwarci na wielokulturową i demokratyczną Europę. Powinni
wziąć odpowiedzialność za własne uczenie się, być zdolni do świadomego i
samodzielnego funkcjonowania w świecie oraz otwarci na zmiany, planując swój
własny rozwój pod kątem indywidualnych aspiracji i dążeń. Powinni umieć
korzystać z różnych źródeł informacji i przetwarzać je stosownie do życiowych
potrzeb. Nauczyciel jako przewodnik po życiu musi umożliwić uczniowi
samorozwój, ale sam musi być świadomym obywatelem Europy. Dlatego ważne jest,
by sam doświadczył możliwości jakie daje wspólnota europejska oraz interakcja
między nauczycielami z różnych krajów połączona z wymianą doświadczeń i metod
pracy. Udział w projektach unijnych oznacza wzrost poziomu świadomości i
zainteresowania innymi kulturami w kontekście Unii Europejskiej, zwiększa
tolerancję dla odmienności przygotowuje nauczycieli i uczniów do roli obywateli
wielonarodowego, wielokulturowego i wielojęzycznego społeczeństwa
europejskiego.
Aby spełnić powyższe oczekiwania w okresie 7 lat planujemy przeprowadzić ok. 15
mobilności nauczycieli na kursy językowe i metodyczne oraz umożliwić wyjazd ok.
32 uczniom wraz z 8 opiekunami (4 wyjazdy po 8 uczniów + 2 nauczycieli).
- kurs językowy „Intensive English” w szkole Kaplan w Dublinie, Irlandia,
- kurs metodyczye „Intelligent assessment and evaluation” w szkole Europass Academy w San Crirstobal de la Laguna, Hiszpania,
- „Stress Relief and Wellbeing Strategies for Teachers” w szkole Europass Academy w Pradze, Czechy .
Zebrana wiedza posłuży do przygotowania zbioru pomysłów metodycznych do wykorzystania na lekcjach języka obcego oraz lekcji dwujęzycznych.
No comments:
Post a Comment