Nowy projekt Erasmus plus akcja KA229
NOWY PROJEKT ERASMUS PLUS 2020-2023
“Let's share our small worlds”
W programie uczestniczą cztery szkoły partnerskie:
· COLLEGE LES EYQUEMS – Merignac, Francja
· I.E.S. Los Cerros – Ubeda, Hiszpania
· Havukosken koulu – Vantaa, Finlandia
· Szkoła Podstawowa nr 211 – Warszawa, Polska
Projekt „Poznajmy nasze małe światy” ma 4 główne cele:
· Promowanie wartości europejskich poprzez dziedzictwo narodowe i budowanie europejskich obywateli przyszłości
· Unowocześnienie zasobów dydaktycznych i edukacyjnych, po to by powiązać je z wymogami rynku pracy i przyszłymi potrzebami (STEM, nauczanie interdyscyplinarne, CLIL, PBL) w celu zaangażowania uczniów w proces uczenia się i zwiększenia ich motywacji do nauki
· Zdobywanie umiejętności miękkich potrzebnych na rynku pracy, takich jak kreatywność, komunikatywność i praca zespołowa
· Zwiększanie świadomości ekologicznej
Projekt zakłada 4 krótkoterminowe wizyty projektowe (8 uczniów + 2 nauczycieli) po jednej w każdym z krajów partnerskich oraz 10 mobilności długoterminowych
GŁÓWNE DZIAŁANIA PROJEKTOWE
Pierwszy okres zostanie poświęcony zapoznaniu się z systemami edukacyjnymi za pomocą takich działań jak:
• Quizy z ulubionych przedmiotów
• Prezentacja systemów edukacyjnych z ich dobrymi i złymi stronami
• Panel dyskusyjny „Idealna szkoła”
• Zaprojektowanie idealnej szkoły i klasy
• Szkolenie dla nauczycieli: „Szkoła przyszłości”
Drugi okres zostanie poświęcony poznawaniu lokalnego obszarem. Planowane działania obejmują:
• Aktywność etwinning „Moje ulubione miejsce wyjazdów”
• Prezentacja „Atrakcje turystyczne mojego kraju”
• Projekt PBL Tygodniowy pobyt w mieście światowego dziedzictwa w jednym z krajów partnerskich
• Szkolenie dla nauczycieli: „Innowacyjne narzędzia nauczania. Wykorzystanie rzeczywistości rozszerzonej w edukacji i BreakoutEDU”
W trzecim okresie będziemy dzielić się muzyką i kuchnią poprzez następujące zajęcia:
• Międzynarodowa książka kucharska
• Mój ulubiony pisarz i artysta – eTwinning
• Edukacyjny pokój zagadek
• Konkurs Master Chef
• „Zaśpiewajmy razem” konkurs
• Finał Escape Room
• Szkolenie dla nauczycieli: „Projekt w szkole”
Ostatni etap projektu zostanie poświęcony literaturze i sztuce i obejmie:
• Wspólne pisanie książek
• Filmy animowane lokalnych legend
• Wspólne pisanie skryptów
• Konkurs na sztukę teatralną
• Szkolenie dla nauczycieli „CLIL w dwujęzycznej klasie”
Strona internetowa projektu:
Produkty końcowe projektu:
W trakcie trzyletniego projektu uczniowie z krajów partnerskich przygotowali i przeprowadzili 6 ankiet z cyklu „We in Numbers” na temat ustalonych na początku projektu tematów, po to by odkryć podobieństwa i różnice między nastolatkami w krajach Unii Europejskiej.
Kategorie:
- · Poznajmy się
- · Szkoła
- · Podróże
- · Czytanie
- · Jedzenie
- · Muzyka
Po przeprowadzeniu każdej z ankiet wyznaczony kraj dokonywał
analizy odpowiedzi przygotowywał dokument podsumowujący wyniki. Wyniki były też
omawiane podczas kolejnej mobilności.
Link do strony z wynikami ankiet
2. Książka kucharska "Crossroad cookery book"
Uczniowie z każdej kraju przygotowali swój rozdział książki
kucharskiej składający się z 3 zup lub dań głównych, 3 dań głównych i 3 deserów
z każdego kraju. Dania musiały być proste do przyrządzenia, ponieważ uczniowie
wykorzystali je w Finlandii do stworzenia międzynarodowego posiłku. Narzędzia:
canva - każdy kraj miał ten sam szablon.
Książka zawierała również fragmenty wyjaśniające zwyczaje
żywieniowe danego kraju – pory posiłków, rodzaj jedzenia spożywanego na każdy
posiłek.
Uczniowie wybrali również dwa dania (główne i deserowe) do
przyrządzenia w Finlandii. Musiał być wykonany z łatwo dostępnych produktów.
Na zakończenie odbyła się degustacja produktów
przywiezionych i przyrządzonych podczas mobilności w Finlandii.
Link do książki kucharskiej
3. Pocztówka muzyczna "Musical showcase of a country"
Uczniowie z krajów partnerskich stworzyli za pomocą
genial.ly e-plakaty przedstawiające muzyczny świat swojego kraju poprzez
dodanie zdjęć, etykiet, linków do piosenek, teledysków, klipów. Plakaty zostały
umieszczone na platformie etwinning i stronie projektu, a także zaprezentowane
podczas spotkania online z ustalonym krajem partnerskim: Polska z Francją a Finlandia
z Hiszpanią. Spotkania odbywały się w marcu i kwietniu 2023 roku.
Program spotkania obejmował podzielenie się muzyczną
wizytówką kraju, omówienie jej i zakończenie quizami Kahoot przygotowanymi
przez uczniów z obu krajów na temat ich plakatu, aby sprawdzić wiedzę swoich
rówieśników.
Link do materiałów dotyczących tego zadania
4. Projekt Trips around the World Hertage Places
Etap nr. 1 ZDJĘCIE INTERAKTYWNE
Uczniowie stworzyli interaktywne zdjęcia miast/miejsc
światowego dziedzictwa w swoich krajach. Po wybieraniu zdjęcie miejsca,
korzystając z takich aplikacji jak genially lub Interactive Image dodali do niego
opisy, wyjaśnienia, ciekawostki, linki do materiałów audiowizualnych oraz swoje
przemyślenia.
Każdy kraj otrzymał inny kraj partnerski jako cel wakacji. Na
podstawie trzech interaktywnych zdjęć miejsc Światowego Dziedzictwa w tym kraju
przygotowanych w etapie 1 miał za zadanie przygotować pięciodniową wycieczkę
dla 3 osób, która uwzględni różnorodne atrakcje, także dodatkowe atrakcje w
okolicy.
Wycieczka miała być możliwa do zrealizowania, dlatego należało
ustalić odległości, czas, uwzględnić wyżywienie i zakwaterowanie oraz ceny
wybranych atrakcji. Budżet - 1000 euro.
Uczniowie mieli za zadanie przygotować broszurę z wyjazdu oraz
prezentację wycieczki.
Podczas mobilności w Hiszpanii uczniowie z każdego kraju wcielali
się w rolę agenta turystycznego i
omawiali wyjazd przed potencjalnymi klientami. Przy ocenie wycieczek brano pod
uwagę trzy kategorie: najciekawsza wycieczka, atrakcyjność wizualna, najlepsza
broszura.
Link do efektów zadania
5. Wspólna książka opowiadań "Collaborative book of stories"
Uczniowie z czterech krajów partnerskich współpracowali przy
pisaniu książki online (google doc). Nauczyciele przygotowali 4 zdjęcia i listę
słów do napisania czterech opowiadań. Zdjęcia były powiązane z jakimś problemem
ekologicznym. Pisanie historii zostało zapoczątkowane przez Polskę. Każdy 3-4
osobowy zespół otrzymał zdjęcie oraz wyrazy do uwzględnienia w opowiadaniu Jego
zelem było napisanie akapitu opowieści. Po tygodniu pisanie opowiadania zostało
przekazane do Hiszpanii, następnie do Finlandii i Francji, której zespoły dokończył
pisanie opowiadania.
Na podstawie powstałych opowiadań podczas mobilności w
Finlandii uczniowie w grupach międzynarodowych przedstawili ich treść w formie ruchomych
obrazów .
Link do Collaborative book of stories
6. Baza danych materiałów dla nauczycieli
Zbiór projektów, scenariuszy zajęć oraz aplikacji i narzędzi wykorzystywanych podczas projektu.
Link do bazy danych materiałów
Wizyta w Finlandii
21/01-28/01/2023
W dniach 21-28 stycznia 2023r. 8 uczniów i dwóch nauczycieli gościło w szkole partnerskiej Haukosken Koulu w miejscowości Vantaa w Finlandii w ramach projektu Erasmus plus „Podzielmy się naszymi małymi światami”.
Oto relacja uczniów:
Niedziela, 22 stycznia
Niedzielę spędziliśmy z naszymi rodzinami. W moim przypadku wyjechaliśmy nad jedno z największych jezior Finlandii – Siltasalmi. Morsowałyśmy w wodzie pokrytej grubym lodem, zjeżdżaliśmy na sankach, grzałyśmy się w saunie i spacerowałyśmy po lesie. Spróbowałyśmy także naszych sił w wędkowaniu. Dzień zakończyłyśmy rozdaniem sobie małych upominków .
Dziś rano poszliśmy na mecz footballu drużyny Santeriego. Jego drużyna wygrała mecz. Następnie udaliśmy się do jego domu na krótki odpoczynek i pojechaliśmy na sanki. Po godzinie zjeżdżania wróciliśmy na osiedle Santeriego i poszliśmy zagrać w disc golf. Przeszliśmy każdą trasę i wróciliśmy do mieszkania. Pograliśmy w mini hokeja. Na kolację poszliśmy do pizzerii i zjedliśmy pizzę. To był ekscytujący dzień.
Poniedziałek, 23 stycznia
W poniedziałek był pierwszy dzień szkoły. Zobaczyliśmy prezentacje poszczególnych krajów o zwyczajach jedzenia i tradycyjnych przepisach. Zjedliśmy lunch w szkolnej stołówce i obejrzeliśmy całą szkole. Rozpoczęliśmy pracę nad projektami.
Wtorek, 24 stycznia
To był niezwykły dzień. Po poranku spędzonym nad projektem. Pojechaliśmy do parku nad jeziorem Kuusijarvi, typowego miejsca spędzania wolnego czasu dla mieszkańców Helsinek. Większość z nas spróbowała fińskiej sauny połączonej z kąpielą w lodowatym jeziorze. Potem przyszedł czas na spacer, budowę bałwanów oraz kiełbaski upieczone na ogniu.
Środa, 25 stycznia
W środę, 25 stycznia byliśmy w fabryce czekolady Fazer. Na początku obejrzeliśmy krotki film, później dowiedzieliśmy się ciekawych informacji o producencie i odbyła się degustacja. Na końcu można było kupić różne czekolady.
Czwartek, 26 stycznia
Dzisiejszy dzień na mobilności w Finlandii spędziliśmy na gotowaniu. Każda z 4 grup miała za zadanie ugotować potrawę z danego kraju, którymi następnie się częstowaliśmy. Potem zostały przedstawione projekty, nad którymi pracowaliśmy przez cały tydzień.
Piątek, 27 stycznia
W piątek, ostatni dzień naszej podróży zwiedziliśmy Helsinki. Zobaczyliśmy stare kościoły, zabytki, pomnik Sibeliusa i byliśmy na ciepłej czekoladzie. Potem razem z rodziną, u której mieszkam, poszłam do centrum handlowego.
WIZYTA W POLSCE
8/10 – 15/10/2022
W dniach 8-15 października 2022 r. gościliśmy grupę 24 uczniów oraz 8 nauczycieli w ramach projektu Erasmus plus „Let’s share our small worlds”. Głównym zadaniem polskich, francuskich, fińskich i hiszpańskich uczniów było stworzenie legendy europejskiej według podanych im kryteriów. Powstały niezwykle ciekawe sztuki jak między innymi „Erasmus dragon” lub „Why the earth is round?” Uczniowie wykazali się niezwykłą kreatywnością, umiejętnością współpracy I zaangażowaniem.
Poza pracą przewidziany był także czas na zwiedzanie: odbyła się dwudniowa wycieczka do Krakowa, Auschwitz i Wieliczki, uczniowie zwiedzali Stare Miasto i Powiśle w Warszawie oraz mieli okazje obejrzeć ekspozycję w Muzeum Warszawy i Centrum Nauki Kopernik, jak również obejrzeć Warszawę z lotu ptaka z 30 piętra Pałacu Kultury i Nauki. Po szkole czas zapełniały im spotkania rodzinne, towarzyskie i zakupy.
Nauczyciele uczestniczyli także w seminarium „CLIL in the classroom - Developing Literacy in CLIL Contexts” poprowadzonym przez panią Katarzynę Brzosko-Barratt - Wydział Pedagogiczny UW oraz panią Martę Słowikowską z Dwujęzycznej Szkoły Podstawowej Smart School w Zakręcie.
To było niezapomniane spotkanie, podczas którego nawiązano wiele przyjaźni.
Sobota 8/10 | |
11:45 | Przylot uczniów i nauczycieli francuskich AF7633 |
12:15 | Przylot uczniów i nauczycieli fińskich AY1143 |
21:35 | Przylot uczniów i nauczycieli hiszpańskich 1301 AIR FRANCE |
Niedziela 9/10 | |
Cały dzień | Wycieczka Kraków-Wieliczka-Auschwitz |
Poniedziałek 10/10 | |
Cały dzień | Wycieczka Kraków-Wieliczka-Auschwitz |
Wtorek 11/10 | |
8:55-9:40 | Powitanie, zabawy integracyjne – poczęstunek (sala gimnastyczna) |
9:50-10:35 | Prezentacja legend i wybór najlepszej (sala gimnastyczna) |
10:45-12:25 | Projekt „Sztuka teatralna w języku angielskim” – wprowadzenie (sala gimnastyczna) |
13:00 | Lunch na szkolnej stołówce |
13:45-14:15 | Zwiedzanie Starego Miasta |
14:30 - 16:00 | Wizyta w Muzeum Warszawy “Warszawa w pigułce” + film |
Środa 12/10 | |
8:00-12:00 | Praca nad projektem (sala gimnastyczna) |
12:30 | Lunch w Elektrowni Powiśle |
13:30-14:15 | Spacer – ogrody Biblioteki Uniwersyteckiej, Wisła |
14:20 – 16:30 | Wizyta w Centrum Nauki Kopernik |
Czwartek 13/10 | |
8:00-11:30 | Praca nad projektem (sala gimnastyczna) |
12:00 | Lunch w szkolnej stołówce |
13:00-14:30 | Wjazd na 30 piętro PKIN (tylko uczniowie zagraniczni) |
14:30 | Powrót do szkoły |
Piątek 14/10 | |
9:00-10:00 | Projekt – przygotowanie występów (sala gimnastyczna) |
10:00-12:00 | Pokazy sztuk teatralnych (sala gimnastyczna) |
12:00-13:00 | Pożegnalny poczęstunek (sala gimnastyczna) |
Sobota 15/10 |
|
| wyloty |
Mobilność krótkoterminowa uczniów Ubeda, Hiszpania
2/04-9/04/2022
LET’S SHARE OUR LOCAL ENVIRONMENT
Uczniowie zaangażowani w projekt Erasmus pracowali w międzynarodowych grupach, aby poznać inne kultury, kraje i ich problemy środowiskowe.
Po ceremonii powitania zaprezentowali tygodniowe wycieczki do Centrów Światowego Dziedzictwa Kulturowego przygotowane metodą PBL wraz z broszurą z wycieczki i prezentacją. Każdy lider zespołu pełnił rolę agenta turystycznego sprzedając wyjazd potencjalnym klientom. Na koniec wybrane zostały najlepsze wycieczki według trzech kategorii: najciekawsza wycieczka, atrakcyjność wizualna, najlepsza broszura.
Kolejnym punktem programu było wydarzenie BreakoutEDU (Educational Escape Room). Uczniowie zaprezentowali filmy o problemach ekologicznych w swoich krajach: Francja o zanieczyszczeniu miast, Polska o zależności od węgla, Finlandia o problemach z bioróżnorodnością a Hiszpania o narastającym pustynnieniu.
Uczniowie obejrzeli także przygotowany przez stronę hiszpańską film o potencjalnym zagrożeniu zbliżającym się do Ziemi. Dowiedzieli się, że mają dwa dni na uratowanie Ziemi. Tak rozpoczęły się działania związane z BreakoutEDU na temat wpływu zmian klimatycznych. W grze pojawiły się wyzwania i zagadki pozwalające na otwieranie zamków, zniżki czasowe w zamian za wskazówki, karty motywacyjne ze specjalnymi mocami itp. Na zakończenie wydarzenia, dzięki wspólnej pracy uczniów, wystrzelono rakietę z rozwiązaniem problemów.
Dodatkowo podczas wizyty uczniowie mieli okazję odkryć i poznać region Hiszpanii uczestnicząc w wycieczkach krajoznawczo-kulturowych.
Szkolenie dla nauczycieli „Innowacyjne narzędzia nauczania. Wykorzystanie Augmented Reality w edukacji i BreakoutEDU”
W szkoleniu nauczycieli „Innowacyjne narzędzia nauczania. Wykorzystanie Augmented Reality w edukacji i BreakoutEDU” wzięli udział nauczyciele ze wszystkich szkół partnerskich. Wydarzenie zbiegło się w czasie i miejscu z krótkoterminowymi wyjazdami uczniów.
Ponieważ hiszpańska szkoła partnerska ma doświadczenie w ICT, rozszerzonej rzeczywistości i BreakaoutEDU, poprowadziła szkolenie, podczas którego nauczyciele poznali sposoby wykorzystania tych nowych technologii w projektach szkolnych, takich jak grywalizacja na przykładzie dwóch zabaw przygotowanych przez nauczycieli IES Los Cerros „Caso mitocondria” i „Star Wars Battlenet IV”. Warsztat ten przygotował również uczestniczących nauczycieli do realizacji dalszych działań tego partnerstwa – pokoju zagadek.
W kolejnej sesjach warsztatów nasi gospodarze przedstawili sposoby wykorzystania platformy eTwinning w projektach. Na koniec w sesji na temat Akredytacji KA120SCH koordynatorzy projektów rozmawiali o nowych możliwościach Erasmus i przygotowaniach do kolejnych mobilności.
Nauczyciele mieli również możliwość obserwowania niektórych lekcji, spotkania się z innymi nauczycielami, poznania hiszpańskiego systemu szkolnego, podzielenia się swoimi opiniami i doświadczeniami oraz porównania metod nauczania. Uczestniczyli również w programie kulturalnym, zapoznając się z regionem Andaluzji.
Wizyta we Francji 15/11/2021-19/11/2021
W dniach 14/11-20/11/2021 8 uczniów z klas 7 i 8 oraz 3 nauczycieli wyjechało na krótkoterminową mobilność do szkoły partnerskiej Merignac we Francji, podczas której spotkali się uczniowie trzech szkół partnerskich: francuskiej, hiszpańskiej i polskiej. Szkoła fińska z powodu pandemii dołączyła do nas online.
Tematem przewodnim mobilności była szkoła przyszłości. Uczniowie przedstawili swoje systemy edukacji, dyskutowali nad ich plusami i minusami, po to by na koniec określić jak powinna wyglądać idealna szkoła. Oczywiście nie zabrakło pomysłów dotyczących zmniejszenia obciążenia, skrócenia dnia i zmniejszenia liczby lekcji, jednak uczniowie mówili też o możliwości rozwijania swoich pasji oraz większej autonomii uczenia się. Wspominali także o możliwości używania telefonów na przerwach (we wszystkich szkołach poza fińska obowiązuje zakaz).
Podczas kolejnych dni uczniowie pracowali nad projektem klasy przyszłości "Future classroom". Najpierw zaprezentowali plany swoich klas przygotowane przez przyjazdem (szkoła fińska zaprezentowała wydruk 3D swojej klasy) , następnie zapoznali się z modelem szkoły przyszłości prezentowanej przez Future Classroom Lab, a następnie w międzynarodowych zespołach zaprojektowali poszczególne strefy takiej klasy.
Oto relacja z wizyty:
Oraz prezentacja Future classroom workshop:
Oto dokument podsumowujący 5 dni dyskusji i warsztatów.
https://www.calameo.com/books/0065395507a11b009088e
Link do raport w aplikacji BookCreator
Spotkanie koordynatorów 9/10/2021-11/10/2021
W dniach 8/10-11.10.2021 gościliśmy koordynatorów projektu Erasmus plus "Let's share our small worlds" w Warszawie.
Podczas zebrania rozmawialiśmy o zaplanowanych mobilnościach oraz przedyskutowaliśmy ich przebieg, omówiliśmy wszystkie zaplanowane w tym roku działania. Ważną częścią spotkania było także ustalenie procedur dotyczących mobilności długoterminowych oraz sposobu ich ewaluacji.
Nie zabrakło też elementu kulturowego. Nasi goście zwiedzili Warszawę oraz Kraków i Auschwitz.
28/08/2021 Upowszechnianie
Nasze dwa projekty Let's share our small worlds oraz B.E.S.T. Consumption Levels posłużyły jako przykłady dobrych praktyk podczas Seminarium w Łodzi, na którym koordynator projektów Erasmus plus p. Anna Zawadzka poprowadziła warsztaty na temat wyjazdów długoterminowych uczniów.
Konkurs na logo projektu
Etap szkolny konkursu na logo nowego projektu Erasmus plus "Let's share our small worlds" rozstrzygnięty.
Z 34 nadesłanych prac komisja wybrała 5 najlepszych projektów, które wezmą udział w międzynarodowym etapie konkurs w styczniu.
Gratulacje dla zwycięzców!
#Erasmus+
Wyłoniliśmy zwycięzcę konkursu na logo projektu Erasmus + "Let's share our small worlds"!
Z wielką przyjemnością informujemy, że głosami uczniów i nauczycieli z czterech krajów partnerskich na logo projektu wybrana została grafika Jakuba Stolarczyka.
Oto zwycięskie logo, które widnieć teraz będzie na wszystkich dokumentach związanych z naszym projektem.
Także drugie i trzecie miejsce zajęły prace z Polski: Marysi Pydynowskiej oraz Amelii Dobosz.
19.04.2021
Nasz nowy projekt "Let's share our small worlds" poza działanimi na etwinningu doczekał się pierwszego spotkania online. 23 marca 2021 r. poznaliśmy się z rówieśnikami z Francji. Ich zaskoczyły nasze skojarzenia z Francją: żaby i ślimaki nie są ich ulubionymi daniami. Nas - ich wiosenna pogoda (20 stopni) oraz to, że chodzą normalnie do szkoły.
9.05.2021
What a busy day! Dzisiaj udało się nam spotkać z uczniami z naszych dwóch szkół partnerskich z projektu Erasmus plus Let's share our small worlds. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy. Np. w Andaluzji najważniejszym świętem jest Wielki Tydzień. W Finlandii uczniowie w szkole chodzą w skarpetkach. Ciekawe co zdziwiło naszych partnerów, jeśli chodzi o nasze zwyczaje.
No comments:
Post a Comment