Thursday, 20 February 2020

Job shadowing we Francji w ramach projektu Erasmus plus "Nowoczesna szkoła w nowoczesnym świecie"


W ramach projektu Erasmus plus akcja KA1 "Nowoczesna szkoła w nowoczesnym świecie" rozpoczęły się pierwsze wyjazdy nauczycieli na szkolenia. W dniach 15.02-21.02.2020 Anna Zawadzka uczestniczyła w tygodniowej wizycie job shadowing w zaprzyjaźnionej szkole College Les Eyquems w Merignac we Francji.



Głównym celem wizyty była wymiana doświadczeń i obserwacja pracy nauczycieli języków obcych i matematyki oraz zapoznanie się innowacyjnymi metodami ewaluacji i pracy metodą projektu. Nauczyciele pracowali także nad przygotowywanym obecnie projektem Erasmus plus akcja KA2, który chcielibyśmy rozpocząć w przyszłym roku szkolnym.

Podczas pobytu pojawiła się także okazja rozmowy z dyrektorem szkoły na temat jej organizacji i zarządzania oraz z nauczycielami uczącymi w Ecole elementaire i Lycee, po to by poznać lepiej francuski system edukacji oraz wprowadzaną aktualnie reformę.




Obserwacje zajęć w szczególności uwzględniały metody pracy, komunikowanie się nauczyciela z uczniami, przygotowanie do lekcji, organizację lekcji, sposoby oceniania pracy uczniów, relację nauczyciel – uczeń oraz stosowanie nowych technologii. 
Każda klasa wyposażona jest w projektor i połączenie z internetem. Część nauczycieli nie korzysta z podręczników lub robi to sporadycznie, traktując je jako bazę wyjściową do przygotowania lekcji. Każdą lekcję opisują krótko i hasłowo w elektronicznym dzienniku lekcyjnymi, dołączając także karty pracy oraz oczekiwaną pracę domową. W związku z tym uczniowie często już przed lekcją mają w niezwykle starannie prowadzonych zeszytach wklejone karty pracy, na bazie których prowadzone są lekcje. 
Na lekcjach pojawia się często interdyscyplinarność. Na matematyce rozwiązywanie równań wprowadza się pokazując jak działają formuły w Excelu. Nauczyciel języka angielskiego wraz z nauczycielem historii opracował mini-projekt na temat I Wojny Światowej, a z nauczycielem informatyki prowadzi projekt "Dream school".    













We Francji obowiązek szkolny rozpoczyna się w wieku 6 lat a kończy w wieku lat 16. Obecnie trwają prace, aby obniżyć obowiązek szkolny do lat 3. W wieku lat 16 po zdaniu egzaminów uczeń decyduje czy pójść do szkoły średniej, technikum czy szkoły zawodowej. Dlatego uczniowie ostatnich klas College obecnie przygotowują się do wyboru ścieżki kształcenia. W tym tygodniu odbyły się targi pracy, podczas których mogli porozmawiać z przyszłymi pracodawcami oraz poznać ofertę szkół ponadgimnazjalnych. 
Wizyta we Francji była niezwykle inspirującym doświadczeniem, które miejmy nadzieję doprowadzi do kolejnego projektu.











Friday, 6 September 2019

INNOWACJA PEDAGOGICZNA






W roku szkolnym 2019/2020 rozpoczynamy wprowadzanie innowacji pedagogicznej „„Wiem po co się uczę - dwujęzyczność i metoda pracy projektem jako narzędzia zwiększające autonomię uczenia się”, która w powstała na bazie autorskiego programu nauczania w ramach dodatkowych godzin języka angielskiego przygotowujących uczniów klas 4-6  do nauczania dwujęzycznego oraz zestawu scenariuszy przygotowanych przez nauczycieli różnych przedmiotów na bazie doświadczeń i materiałów zebranych podczas kursów realizowanych w ramach europejskiego projektu POWER „Klucze do współczesnego świata”.

Innowacja jest wprowadzana we wszystkich klasach 5 i 6. W klasach 5 polega na dodaniu jednej godziny a w klasach 6 dwóch godzin języka angielskiego. Lekcje te są prowadzone przez nauczyciela języka angielskiego.

Na dodatkowej godzinie języka angielskiego realizowane są zajęcia metodą CLIL, czyli zintegrowanego nauczania językowo-przedmiotowego. Elementy języka angielskiego są wprowadzane stopniowo, z uwzględnieniem stopnia jego znajomości w danym zespole klasowym.
W klasach szóstych druga z dodatkowych godzin będzie przeznaczona na poszerzanie komponentu kulturowego - poznawanie krajów anglojęzycznych. 





Wyjazdy w ramach projektu „Klucze do współczesnego świata” – lipiec i sierpień 2019/2020






Podczas tych wakacji w ramach kończącego się projektu POWER w wyjazdach uczestniczyło 9 nauczycieli:

  • 4 osoby uczestniczyły w dwutygodniowym kursie językowym "Intensive English" w Oxfordzie w Kings College;






  • 2 osoby wybrały kurs dotyczący pracy z metodą CLIL w dwóch szkołach: w Europass we Florencji oraz w Alhambra Instituto w Maladze;








  • 1 osoba uczestniczyła w kursie metodycznym "Contemporary English" w Cambridge;



  • 2 osoby uczęszczały na kurs "Integrating Creativity into Teaching" w Dublinie.






Wszystkie przygotowane na najwyższym poziomie kursy pozwoliły naszym nauczycielom nie tylko na podniesienie swoich umiejętności językowych, ale także zapoznanie się z najnowszymi, aktywizującymi metodami pracy, a także na refleksję nad własnym stylem uczenia. Zajęcia miały formę warsztatów, prezentacji, debat prowadzonych przez trenerów, ale wymagających od uczestników aktywnego uczestnictwa i prowadzone były przez pełnych doświadczeń i entuzjazmu trenerów z zastosowaniem sprzętu szkoleniowego najwyższej klasy. Co najważniejsze, szkolenia w których mogliśmy uczestniczyć miały wymiar praktyczny, a wiedzę zdobytą na nich będziemy wdrażać w nasz system edukacji podczas prac nad wprowadzeniem innowacji pedagogicznej "Wiem po co się uczę", której głównym celem jest wprowadzenie przygotowania do nauczania dwujęzycznego w klasach 5 i 6.



    

Thursday, 27 June 2019

Szkolenia w ramach projektu POWER "Klucze do współczesnego świata"

W tym tygodniu rozpoczęły się kolejne wyjazdy w ramach projektu Power "Klucze do współczesnego świata". Tego lata na kursy językowe i metodyczne wyjedzie dziewięciu nauczycieli.
W tej chwili dwie osoby rozpoczęły tygodniowy kurs "Integrating creativity and innovation into teaching" w Dublinie, Irlandia, którego celem jest zapoznanie z innowacyjnymi metodami nuaczania oraz wykorzystaniem technologii informyjno-komunikacyjnej podczas lekcji.