Erasmus plus KA1 "Nowoczesna szkoła w nowoczesnym świecie"





Projekt „Nowoczesna szkoła w nowoczesnym świecie” przewidziany do realizacji w okresie od 1.09.2019 do 31.08.2021 w Szkole Podstawowej nr 211 z Oddziałami Integracyjnymi im. J. Korczaka jest odpowiedzią na potrzeby placówki w związku z reformą edukacji i włączeniem do niej wygaszanego gimnazjum oraz wprowadzaniem od przyszłego roku eksperymentu pedagogicznego.
Projekt ma na celu podniesienie jakości kształcenia oraz kompetencji językowych nauczycieli i uczniów poprzez wspieranie nowoczesnych w tym dwujęzycznych metod nauczania, Rozwoju umiejętności miękkich (praca metodą projektu) oraz wykorzystania narzędzi informatycznych w edukacji.
Projekt zaangażuje 15 nauczycieli takich przedmiotów jak język angielski, niemiecki, hiszpański, geografia, matematyka, historia i wychowanie fizyczne, nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, nauczycieli wspomagających i pedagogów szkolnych oraz 2 osoby z personelu administracyjno-zarządzającego. W trakcie 24 miesięcznego projektu zaplanowano wyjazdy na międzynarodowe kursy językowe i metodyczne oraz wyjazd na „job shadowing” do szkoły we Francji. W celu przygotowania uczestników oraz zapewnienia trwałości rezultatów zaplanowano także zorganizowanie co najmniej rocznego kursu języka angielskiego na terenie szkoły. We wszystkich działaniach wezmą udział zarówno nauczyciele jak i pracownicy administracyjni. Uczestnicy projektu zyskają szansę poznania nowoczesnych i innowacyjnych metod nauczania, które będzie można wykorzystać w codziennej pracy. Kursy językowe pomogą nauczycielom i kadrze administracyjno-zarządzającej udoskonalić swoje umiejętności językowe lub też podtrzymywać kontakt z językiem oraz swobodnie komunikować się w sytuacjach związanych z realizacją międzynarodowych projektów. Będą także narzędziem do zapoznania się z nowościami w dziedzinie metodyki nauczania języka obcego i nauczania metodą CLIL.
Podczas planowanych kursów metodycznych oraz obserwacji pracy pedagogów w szkole w e
Francji nauczyciele przygotują się do pracy w szkole 21 wieku poprzez poznanie nowych metod nauczania i ewaluacji, nowych technologii, technik zarządzania, pracy projektem i pracy w zespole międzyprzedmiotowym. Rozwiną umiejętności miękkie, opracują własne materiały dydaktyczne, Zapoznają się z najnowszymi nowymi technologiami i sposobami integracji technologii TIK do nauczania. Wyjazdy przyczynią się do zwiększenia mobilności kadry oraz do rozwoju trwałej współpracy ze szkołami w Europie.
Zaplanowane działania pozwolą na poszerzenie oferty szkoły poprzez wprowadzenie przygotowania do nauczania dwujęzycznego w klasach 4-6 (dodatkowe godziny języka angielskiego w ramach eksperymentu) na bazie opracowanych przez uczestników mobilności programu nauczania i scenariuszy lekcji. Mamy nadzieję, że doświadczenia zebrane podczas kursów posłużą także do wprowadzenia elementów metody CLIL na lekcjach w klasach 1-3. Do kalendarza szkolnego na stałe wprowadzone zostaną dni pracy metodą projektu.
Projekt zadba także o upowszechnianie rezultatów. Udostępniona zostanie przygotowana przez nauczycieli baza narzędzi i metod pracy poznanych podczas mobilności, a projekt zakończy się konferencją dla nauczycieli szkół dzielnicy Śródmieście, na której zaprezentujemy efekty, omówimy wprowadzany eksperyment, zaprezentujemy scenariusze wykorzystujące metodologię zintegrowanego nauczania językowo-przedmiotowego, pracę metodą projektu. Materiały przygotowane na bazie szkoleń zostaną zebrane w formie broszury i przedstawione na kończącej projekt radzie pedagogicznej oraz udostępnione na blogu projektu. Projekt zostanie także zaprezentowany podczas dni otwartych dla kandydatów.
Oczekujemy, że efektem projektu będzie powstanie nowoczesnej szkoły podstawowej z oddziałami dwujęzycznymi o europejskim wymiarze, której uczniowie zostaną wyposażeni w umiejętności potrzebne we współczesnym świecie na rynku pracy. Wyjazdy nauczycieli zaowocują także zwiększeniem mobilności kadry, poszerzeniem wiedzy o różnorodności kulturowej oraz
pogłębieniem europejskiego wymiaru organizacji.

Job shadowing we Francji


W ramach projektu Erasmus plus akcja KA1 "Nowoczesna szkoła w nowoczesnym świecie" rozpoczęły się pierwsze wyjazdy nauczycieli na szkolenia. W dniach 15.02-21.02.2020 Anna Zawadzka uczestniczyła w tygodniowej wizycie job shadowing w zaprzyjaźnionej szkole College Les Eyquems w Merignac we Francji.



Głównym celem wizyty była wymiana doświadczeń i obserwacja pracy nauczycieli języków obcych i matematyki oraz zapoznanie się innowacyjnymi metodami ewaluacji i pracy metodą projektu. Nauczyciele pracowali także nad przygotowywanym obecnie projektem Erasmus plus akcja KA2, który chcielibyśmy rozpocząć w przyszłym roku szkolnym.

Podczas pobytu pojawiła się także okazja rozmowy z dyrektorem szkoły na temat jej organizacji i zarządzania oraz z nauczycielami uczącymi w Ecole elementaire i Lycee, po to by poznać lepiej francuski system edukacji oraz wprowadzaną aktualnie reformę.




Obserwacje zajęć w szczególności uwzględniały metody pracy, komunikowanie się nauczyciela z uczniami, przygotowanie do lekcji, organizację lekcji, sposoby oceniania pracy uczniów, relację nauczyciel – uczeń oraz stosowanie nowych technologii. 
Każda klasa wyposażona jest w projektor i połączenie z internetem. Część nauczycieli nie korzysta z podręczników lub robi to sporadycznie, traktując je jako bazę wyjściową do przygotowania lekcji. Każdą lekcję opisują krótko i hasłowo w elektronicznym dzienniku lekcyjnymi, dołączając także karty pracy oraz oczekiwaną pracę domową. W związku z tym uczniowie często już przed lekcją mają w niezwykle starannie prowadzonych zeszytach wklejone karty pracy, na bazie których prowadzone są lekcje. 
Na lekcjach pojawia się często interdyscyplinarność. Na matematyce rozwiązywanie równań wprowadza się pokazując jak działają formuły w Excelu. Nauczyciel języka angielskiego wraz z nauczycielem historii opracował mini-projekt na temat I Wojny Światowej, a z nauczycielem informatyki prowadzi projekt "Dream school".    













We Francji obowiązek szkolny rozpoczyna się w wieku 6 lat a kończy w wieku lat 16. Obecnie trwają prace, aby obniżyć obowiązek szkolny do lat 3. W wieku lat 16 po zdaniu egzaminów uczeń decyduje czy pójść do szkoły średniej, technikum czy szkoły zawodowej. Dlatego uczniowie ostatnich klas College obecnie przygotowują się do wyboru ścieżki kształcenia. W tym tygodniu odbyły się targi pracy, podczas których mogli porozmawiać z przyszłymi pracodawcami oraz poznać ofertę szkół ponadgimnazjalnych. 
Wizyta we Francji była niezwykle inspirującym doświadczeniem, które miejmy nadzieję doprowadzi do kolejnego projektu.



Wyjazdy nauczycieli na kursy językowe i metodyczne
Lato 2020

W ramach projektu Erasmus plus "Nowoczesna szkoła w nowoczesnym świecie" rozpoczęły się wyjazdy nauczycieli na kursy językowe i metodyczne. W tym roku z powodu pandemii cześć wyjazdów została przesunięta, jednak udało się wyjechać trzem osobom na Maltę. Dwie osoby uczestniczą w intensywnym dwutygodniowym kursie językowym, zaś jedna - nauczycielka języka angielskiego należąca do zespołu pracującego nad innowacją prowadzoną w klasach 5 i 6, poznaje tajniki nauczania metodą CLIL.




Każdego dnia od poniedziałku do piątku zajęcia z j.angielskiego rozpoczynają się o godzinie 9.00 a kończą o 14.30. Nauczyciel prowadzi je wg. ustalonego porządku: temat właściwy i ćwiczenia odsłuchowe, gramatyka i
konwersacje .Zajęcia prowadzone są bardzo profesjonalnie,metodycznie ,intensywnie i efektywnie.



         










Oraz relacja z kursu metodycznego:

Kurs "CLIL - Methodology & ICT Tools for Teachers working with CLIL" przybliża uczestnikom czym jest CLIL i co należy brać pod uwagę przy planowaniu lekcji. Kurs to połączenie teorii (czym jest CLIL, jakie ma cele i jak należy planować lekcje) i praktyki w postaci ogólnie zaplanowanej lekcji na wybrany przez grupę temat. Drugi tydzień będzie dotyczył zajęć praktycznych wykorzystujących narzędzia technologiczne. Kurs bardzo mi się podoba ponieważ mam poczucie, że otrzymałam konkretne narzędzia i pomysły do wykorzystania we własnej pracy. Poza zajęciami w szkole uczestnicy mają okazję zapoznać się z dziedzictwem kulturalnym Malty, które jest niezwykle ciekawe.




25.03.2021

W czwartek 25 marca odbyła się kolejna lekcja otwarta dla nauczycieli przy współpracy z Warszawskim Centrum Innowacji i Szkoleń Wcies w ramach projektu Erasmus plus Nowoczesna szkoła w nowoczesnym świecie. Tym razem była to lekcja online biologii dwujęzycznej w klasie 7e poprowadzona przez panią Sylwię Bombała. Lekcja cieszyła się dużym zainteresowaniem - obserwowało ją ok. 20 nauczycieli szkół warszawskich.






12.04.2021
W poniedziałek 12 kwietnia odbyła się kolejna lekcja otwarta dla nauczycieli szkół warszawskich w ramach współpracy z Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń WCIES. Poprowadziła ją w klasie 6d pani Donata Hartleb-Wroczyńska. Tematem lekcji była Podróż po Układzie Słonecznym. Scenariusz lekcji powstał w ramach innowacji "Wiem po co się uczę - dwujęzyczność i metoda pracy projektem jako narzędzia zwiększające autonomię uczenia się" prowadzonej we wszystkich naszych klasach piątych i szóstych.







15.04.2021

15 kwietnia 2021 Innowacja "Wiem po co się uczę" realizowana w klasach 5 i 6 doczekała się kolejnej lekcji pokazowej w ramach sieci współpracy szkół warszawskich Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń WCIES. Pani Anna Ołdakowska poprowadziła po angielsku w klasie 5a lekcję o ułamkach dziesiętnych. Uczniowie zapoznali się że sposobem odczytywania i zapisywania ułamków dziesiętnych w języku angielskim.



Wyjazdy na kursy językowe - lato 2021

Kurs językowy „ English Language Development for Teachers and Staff Working in Education” - Malta

W ramach projektu Erasmus + "Nowoczesna szkoła w nowoczesnym świecie" grupa nauczycieli wyjechała na intensywny kurs języka angielskiego na Maltę. W dniach od 5.07 do 16.07 w godzinach od 9 do 15 nauczyciele uczestniczyli w zajęciach języka angielskiego. Zajęcia odbywały się w grupach wielonarodowościowych. Podczas warsztatów językowych poznawali język i gramatykę w formie kreatywnych gier i zabaw rozwijających słownictwo, a po południu podczas różnych wycieczek odkrywali maltańską historię, kulturę i obyczaje.









Kurs metodyczny „Smartphones: Using Mobile Devices as Educational Tools" - W
łochy

Udało się nam zrealizować kolejne dwa wyjazdy w ramach projektu Erasmus + "Nowoczesna szkoła w nowoczesnym świecie". Panie Donata Hartleb-Wroczyńska oraz Olena Sharko wyjechały na metodyczny kurs do Włoch, Florencji. Kurs był związany z użyciem nowoczesnej technologii w nauczaniu. Zajęcia odbywały się zarówno w godzinach porannych jak i popołudniowych w grupie nauczycieli z różnych państw- Hiszpanii, Niemiec, oraz Węgier. Po zajęciach wszyscy podziwiali piękno architektury we Florencji oraz poznawali kulturę.








Wyjazdy nauczycieli na kursy językowe i metodyczne
LATO 2022
"Intensive English" Liverpool

W ramach projektu Erasmus plus "Nowoczesna szkoła w nowoczesnym świecie" rozpoczęły się wyjazdy nauczycieli na kursy językowe. Od 2 lipca jedna osoba przebywa w Liverpoolu na intensywnym dwutygodniowym kursie języka angielskiego. Zajęcia odbywają się w grupach wielonarodościowych, każdego dnia od poniedziałku do piątku lekcje rozpoczynają się o 8:15 a kończą o 13:00. Podczas warsztatów nauczyciel poznaje nie tylko język i gramatykę ale również kulturę kraju. Lektorzy prowadzą zajęcia w formie kreatywnych gier i zabaw rozwijających słownictwo. A popołudniami zwiedza i poznaje historię tego pięknego miasta.







 


Kolejnych czterech nauczycieli wyjechało w lipcu na kursy do Wielkiej Brytanii w ramach projektu Erasmus plus Nowoczesna szkoła w nowoczesnym świecie: w dniach 3- 16 lipca 2022 na kurs językowo-metodyczny Contemporary English and British Culture w uniwersyteckim miasteczku Cambridge oraz w dniach 11 - 22 lipca na kurs językowy Intensive English w słynnym Oxfordzie. Podczas intensywnego kursu języka angielskiego nauczyciele poznawali nowe słownictwo, metody dydaktyczne a także poprzez przebywanie w zróżnicowanym kulturowo środowisku zwyczaje i kulturę narodów całego świata. W trakcie zajęć wymieniali się doświadczeniami w pracy z uczniami z różnych przedziałów wiekowych. Dwutygodniowy pobyt był niesamowitym doświadczeniem! W sierpniu na wyjazd do Wielkiej Brytanii, Hiszpanii oraz Czech czeka ostatnia grupa nauczycieli.

Contemporary English and British Culture - Cambridge




Intensive English - Oxford











"Intelligent assessment and evaluation", Hiszpania

Kurs metodyczny "Intelligent assessment and evaluation " poświęcony był świadomemu ocenianiu i efektywnej ewaluacji. Nowoczesne podejście ma pomóc zarówno nauczycielowi jak i uczniowi w produktywnym procesie edukacyjnym.






Kurs "21st century skills" - Norwich, Wielka Brytania


Nauczanie języka obcego coraz częściej wymaga nowego podejścia i nowych rozwiązań. Celem kursu „21st Century Skills” jest przygotowanie nauczycieli do rozwijania u uczniów umiejętności XXI wieku takich jak umiejętność wyszukiwania informacji, krytycznego myślenia, kreatywności, współpracy oraz umiejętności komunikacji interpersonalnej. 
 
Podczas kursu nauczyciele poznali sposoby wyszukiwania, dostosowywania oraz tworzenia materiałów, których celem jest rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia i podnoszenia świadomości uczniów na temat siebie jako obywateli świata, a także definiowania i wspierania krytycznej oceny źródeł informacji przez uczniów.
W efekcie powstał zestaw pomysłów na interdyscyplinarne i interkulturowe projekty, oraz lista różnorodnych ćwiczeń wykorzystujących audio i  wideo, a także zbiór ciekawych materiałów źródłowych.
 







Stress Relief and Well-being Strategies for Teachers - Praga, Czechy

 Podczas kursu uczestnicy dowiedzieli się co powoduje stres, jak reagują na niego nasze ciała i umysły, oraz jak możemy zwalczyć i odwrócić jego skutki. Poznali metody wzmocnienia ciała poprzez lepszy sen, odżywianie oraz ćwiczenia które poprawią zdrowie psychiczne i samopoczucie poprzez redukcję stresu i budowanie odporności.




Intensive English - Dublin

Lekcje koncentrowały się na praktycznym języku angielskim, w tym umiejętności czytania, pisania, słuchania i mówienia. Kurs prowadzony był na bardzo dobrym poziomie.  Prowadzący kładli duży nacisk na aktywny udział kursantów. 

 






No comments: