Monday, 3 June 2019

Wycieczka do Kornwalii 11.05-18.05.2019

Każdy rocznik naszej szkoły otrzymuje w ostatnim roku nauki możliwość uczestniczenia w edukacyjnym wyjeździe  do Wielkiej Brytanii.
W tym roku klasy ósme zwiedziły wspaniały Londyn, urocze hrabstwo Devon i widowiskowe wybrzeże Kornwalii. 































Kolejny dzień wycieczki spędziliśmy delektując się pięknem przyrody. Najpierw spotkanie z roślinnością strefy podzwrotnikowej i śródziemnomorskiej w niezwykłym Eden Project, a następnie klify i ocean w kornwalijskim miasteczku Boscastle.










Wycieczka do Wielkiej Brytanii nie może się obyć bez wizyty w szkole oraz zajęć językowych. Dlatego odwiedziliśmy dwie szkoły: Devonport High School for Boys oraz Shebbear College, w których nasi rówieśnicy odprowadzając nas opowiedzieli o angielskim systemie edukacji i swoim codziennym życiu w szkole. Po południu zwiedziliśmy Plymouth, miasto, z którego wypłynął statek Mayflower z założycielami pierwszych kolonii w USA. Wieczorem odbyły się jak zwykle zajęcia językowe.









Ostatni dzień w południowo-zachodniej części Anglii spędziliśmy w Exeter z piękną gotycką katedrą oraz pozostałościami rzymskiej zabudowy. Na koniec dnia udało nam się zamoczyć nogi w wodach Kanału La Manche w miejscowości Exmouth.




Ostatni dzień wycieczki do Wielkiej Brytanii spędziliśmy w Londynie. Tym razem nadszedł czas na twierdzę Tower oraz Muzea Nauki i Historii Naturalnej. 





Saturday, 16 March 2019

Reportaż z wizyty w Giffoni Valle Piana

24.02.2019-2.03-2019





Wizyta w Giffoni Valle Piana we Włoszech w ramach proejktu Erasmpus plus


Pierwsza wymiana uczniów w ramach programu Erasmus plus 

"Building a better future" 

24/02/2019 – 2/03/2019

W wymianie uczestniczyło ośmiu uczniów i dwóch nauczycieli naszej szkoły, którzy odwiedzili szkołę partnerską z Giffoni Valle Piana we Włoszech, po to by wraz z uczniami z Słowenii, Czech i Włoch pracować nad kolejnymi działaniami projektowymi: stworzeniem mapy migracyjnej naszych rodzin oraz przygotowaniem ankiety "Are we different or similar?". 



Pierwszy dzień w Giffoni Valle Piana rozpoczął się uroczystym powitaniem w szkole z występem orkiestry szkolnej i poczęstunkiem. Zaskoczeniem dla nas było spotkanie z przedstawicielami licznej Polonii. Następnie odbyło się spotkanie z burmistrzem miasteczka w ratuszu. W szkole w ramach zajęć artystycznych zrobiliśmy koszulki z logo Erasmusa i pracowaliśmy nad mapami pokazujący i migracje w naszych rodzinach. Po południu mimo zimnej pogody zwiedziliśmy cześć Giffoni a w szczególności kompleks zakonny św. Franciszka.





We wtorek dzień zaczęliśmy od zajęć sportowych w szkole - najpierw była rozgrzewka, potem biegi w rzędach i siatkówka. Zaprezentowaliśmy też nasze projekty o krajach i miastach, z których pochodzimy. Później podzieliliśmy się na grupy i wypisywaliśmy różnice i podobieństwa życia w naszych państwach. Po południu poszliśmy do kina na film promujący Giffoni Film Festival i 3 filmy krótkometrażowe. Dzień zakończyliśmy spotkaniem w pizzerii, gdzie zjedliśmy świetną pizzę.





Trzeci dzień wymiany ze szkołą z Giffoni Valle Piana we Włoszech upłynął na wycieczce do Paestum. Jest to piękne miejsce z wyjątkowymi ruinami starożytnego miasta greckiego poświęconego Posejdonowi. Popołudniu odwiedziliśmy farmę oryginalnej zrobionej z mleka bawolego mozzarelli. Mieliśmy okazję poznać tajniki produkcji i kupić różne rodzaje serów włoskich. To był wyczerpujący, ale pełen niezapomnianych wrażeń dzień.








Czwartek zaczął się od oglądania zamkniętej już fabryki w Giffoni. Następnie w wiosce liczącej tylko 50 osób obejrzeliśmy urządzenia do tworzenia oliwy z oliwek oraz zabytkowy kościół. Odwiedziliśmy też szkołę podstawową, gdzie zostaliśmy bardzo ciepło przywitani. W szkole zaprezentowaliśmy ślady krajów partnerskich w naszych oraz przygotowaliśmy pytania do ankiety. Zjedliśmy lunch i pojechaliśmy do Salerno. W drodze do miasta zatrzymaliśmy się, aby podziwiać widok na morze. Spędziliśmy trochę czasu na plaży i zwiedziliśmy miejscowe kościoły.








Ostatni dzień przed wyjazdem w ramach wymiany projektu "Building a better future" spędziliśmy w Pompejach - mieście zniszczonym przez erupcje wulkanu Wezuwiusz. Obejrzeliśmy pozostałości budowli, a nawet gipsowe odlewy ciał mieszkańców Pompei. Odwiedziliśmy amfiteatr oraz forum. Po drodze udało nam się także zwiedzić lokalne sanktuarium.







Serdecznie dziękujemy naszym gospodarzom za gościnę.


Thursday, 7 February 2019

Praca metodą projektu


Dni pracy metodą projektu w klasach szóstych i siódmych

21.01-23.01.2019

w ramach współfinansowanego z funduszy unijnych projektu Power


"Klucze do współczesnego świata"


Tematy projektów:

  • "Jak wykorzystać wiedzę zdobytą w szkole do przygotowania wymarzonych wakacji?"
  • "Jak przekonać nastolatka do zdrowego żywienia?"
  • "Być lub mieć. Wybory bohaterów literackich i postaci historycznych"
  • "Co zrobić żeby szkoła była eko?"

W pierwszym dniu każdy zespół uczniów otrzymał pakiet dokumentów: opis i harmonogram projektu oraz kryteria sukcesu dla każdego produktu, który ma zostać wykonany, Zgodnie z wytycznymi podzielili się na odpowiednie podzespoły, wybrali liderów grup i przydzielili zadania, Pierwszy dzień upłynął na wybraniu metody realizacji zadań i zbieraniu informacji. Na koniec uczniowie po raz pierwszy zmierzyli się z oceną koleżeńską – zaprezentowali swoje dokonania i decyzje kolegom z innych grup i otrzymali od nich feedback. Każdy z członków zespołu dokonał także samooceny oraz uczestniczył w ocenie grupowej, po to by zwrócić uwagę na obszary wymagające poprawy.

Drugi dzień był  czasem wytężonej pracy. Podzespoły pracowały nad poszczególnymi produktami konsultując swoje dokonania z kolegami. Dzięki współpracy powstały bardzo ciekawe i twórcze rozwiązania. Na koniec ponownie nastąpiła ocena pracy w grupie.
Trzeci dzień pracy metodą projektu był dniem podsumowań. Po wspólnej ewaluacji najlepszy projekt z każdej klasy siódmej został zaprezentowany na sali gimnastycznej. Dowiedzieliśmy się, co można zrobić, by nasza szkoła była bardziej eko, zastanowiliśmy się nad postawami etycznymi "być" lub "mieć", przemyśleliśmy nasze zwyczaje żywieniowe oraz zostaliśmy zaproszeni na wakacyjny wyjazd marzeń do Brazylii. 

Gratulujemy pomysłowości i bardzo dziękujemy za chęci, zaangażowanie oraz trud, jaki włożyli nasi uczniowie w ciągu tych trzech dni.

Oto efekty ich wspólnych działań projektowych.












Tuesday, 1 January 2019

Podsumowanie pierwszego półrocza projektu "Building a better future"


Minęło pierwsze pół roku projektu Erasmus plus „Building a better future”. Wiele już zrobiliśmy, ale najlepsze jeszcze przed nami. 
Mamy już logo projektu oraz przygotowaliśmy prezentacje na temat Polski, Warszawy i naszej szkoły na pierwsze spotkanie projektowe we Włoszech. Oto jedna z nich.



Podczas zebrań zespołu przeprowadziliśmy też burzę mózgów, by ustalić ile wiemy o naszych partnerach. Oto rezultaty:





Wysłaliśmy też kartki z życzeniami do naszych partnerów. 



W tym tygodniu nastąpi wybór 8 osób jadących do Włoch!


W styczniu rozpoczniemy też pracę nad projektem „Śladami naszych partnerów” oraz ankietą „Skąd jesteśmy?”, po to by zebrane dane wykorzystać podczas mobilności we Włoszech w tworzeniu mapy migracyjnej Europy.

Logo nowego projektu Erasmus plus

Rozstrzygnięty został konkurs na logo naszego projektu.
Uczniowie z czterech krajów partnerskich zaproponowali wiele ciekawych projektów.

W pierwszym etapie - krajowym, wybraliśmy trzy najlepsze polskie propozycje logo projektu.




W drugim międzynarodowym etapie z pośród 12 propozycji wybrane zostało w głosowaniu uczniów logo z Czech.


Sunday, 2 December 2018

Nowy projekt Erasmus plus "Building a better future"


Nasza szkoła rozpoczęła realizację dwuletniego programu Erasmus +



“Budowanie lepszej przyszłości poprzez rozwiązywanie problemów związanych z ekologią i imigracją przy użyciu  innowacyjnych metody nauczania, wielokulturowości i wielojęzyczności”


W programie uczestniczą cztery szkoły partnerskie:

·                     Osnovna sola Velika Dolina - Velika Dolina, Słowenia

·                     Základní škola a Mateřská škola Barvířská -  Liberec, Czechy

·                     Istituto Comprensivo Fratelli Linguit -  Giffoni Valle Piana, Włochy

·                     Szkoła Podstawowa nr 211  – Warszawa, Polska

Jest to projekt wielostronny. Przez okres dwóch lat realizacji projektu odbędą się cztery spotkania projektowe dla uczniów i szkolenia dla nauczycieli. Jego głównymi celami będzie zapoznanie z dziedzictwem narodowym krajów partnerskich oraz wielokulturowością Europy, uświadomienie uczniom problemów ekologicznych występujących w ich środowiskach oraz  szukanie rozwiązań, a także wymiana doświadczeń i poznanie nowych metod nauczania w tym metody pracy projektem, CLIL i wykorzystania nowoczesnych technologii komunikacyjno-informacyjnych.

Projekt zakłada wiele działań takich, jak szukanie śladów kultur krajów partnerskich, badanie pochodzenia swoich krewnych w celu przeprowadzenia badania imigracji w Europie, czy obliczanie śladu węglowego. Podczas realizacji projektu odbędą się trzy wymiany uczniowskie, w których będą uczestniczyć 8-osobowe grupy uczniów i dwójka nauczycieli oraz oczywiście wizyta naszych partnerów w naszej szkole.


W tym tygodniu odbędzie się w naszej szkole spotkanie koordynatorów projektu z szkół partnerskich w Słowenii, Czechach i Włoszech, podczas którego zostanie przyjęty dokładny plan działań projektowych, który zostanie podany do wiadomości społeczności szkolnej.


Do udziału w projekcie zapraszamy uczniów klas siódmych, ósmych i trzecich gimnazjum. Część działań odbywać się będzie podczas lekcji, jednak wiele zadań uczniowie będą wykonywać po zajęciach obowiązkowych pod opieką nauczycieli w klubie Erasmus. Podczas wyboru uczestników brane będzie pod uwagę zaangażowanie w przygotowanie i realizację projektu.

Zapraszamy do udziału

Koordynator projektu
Anna Zawadzka