Friday, 4 August 2023

Wyjazdy na kursy w ramach projektu "Zdolni w projekcie"

 

Projekt "Zdolni w projekcie" 

w ramach Akredytacji Erasmus plus

1/09/2022 - 31/05/2024


Plan mobilności

Rok szkolny 2022/23

Mobilność długoterminowa

2 uczniów

Lato 2023

Dwutygodniowy kurs językowy

4 nauczycieli

Jednotygodniowy kurs metodyczny

6 nauczycieli

Rok szkolny 2023/24

Mobilność długoterminowa

4 uczniów

Mobilność krótkoterminowa

8+8 uczniów

Obserwacja pracy

1 nauczyciel


Lato 2023

KURS „The Best Digital Tools for Language Teachers – 

Nicea, Francja
3-8/07/2023

 

W dniach 3- 8 lipca 2023 jeden nauczyciel naszej szkoły wziął udział w kursie „The Best Digital Tools for Language Teachers” w Nicei.

Cele kursu:

  • ·         Poznanie różnych aplikacji edukacyjnych przydatnych na zajęciach językowych;
  • ·         Poznanie najlepszych aplikacji, wzbogacających słownictwo i zrozumienie uczniów;
  • ·         Omówienie możliwości edukacyjnych płynących z korzystania z aplikacji edukacyjnych i wymiaru motywacyjnego wnoszonego do klasy językowej podczas ich używania;
  • ·         Nabycie umiejętności wyboru najbardziej odpowiednich narzędzia zgodnie z potrzebami ucznia i stylem uczenia się;

Na kursie nauczyciele poznawali nowe narzędzia do nauki języków. Wśród nich były Padlet, Lyricstraining, Wooclap, Flipgrid, Symbaloo, mapy myśli Coggle, Canva, Gimkit I ChatGPT. Grupę tworzyli nauczyciele  różnych przedmiotów, nie tylko języków obcych. W kursie uczestniczyli  nauczyciele m.in. z Polski, Hiszpanii, Austrii i Bułgarii. Tworzyliśmy własne zadania w każdym z programów, żeby poznać ich działanie. Po zajęciach mieliśmy czas na zwiedzanie miasta.








Kurs metodyczny „CLIL and PBL to improve Students Engagement”

10-15/07/2023, Helsinki, Finlandia

W dniach 10-15.07 jeden nauczyciel wziął udział w szkoleniu "CLIL and PBL to Improve Student Engagement" w ramach programu Erasmus+. Celem projektu było doskonalenie umiejętności pracy metodą projektu oraz CLIL, zwiększenie efektywności pracy i zainteresowania uczniów, wymiana doświadczeń i kontaktów z nauczycielami z Europy oraz kontakt z żywym językiem angielskim.

Pierwszy dzień kursu był poświęcony na zapoznanie się z innymi uczestnikami, prezentacje o szkołach. Ponadto przedstawiony został fiński system edukacji, z którego warto czerpać inspiracje. Kolejne dni to mnóstwo przydatnej wiedzy na temat pracy metodą projektu oraz CLIL. Nauczyciele dowiedzieli się m.in. jak efektywnie skonstruować projekt multidyscyplinarny, jakie elementy powinien zawierać i jakie pytanie postawić. Poznali także sposoby integrowania ze sobą nauki języka oraz innego przedmiotu i analizowali przykładowe scenariusze. Drugiego dnia indywidualnie ćwiczyli przygotowanie projektu, a następnie w grupach omawiali swoje pomysły. Kolejnego dnia opracowywali plan projektu w grupach. Przedostatni dzień szkolenia w grupach dyskutowali na temat CLIL, tworzyli przykładowy scenariusz lekcji oraz konstrukcje z klocków LEGO pokazując, że w ten sposób też można wprowadzić jakiś temat lub koncept. Każdego dnia uczestnicy dzielili się również swoimi własnymi doświadczeniami z pracy. Kurs to także okazja do podziwiania uroku Helsinek i zwiedzenia kilku ciekawych miejsc w mieście i okolicach.










Kurs językowy „Intensive English”

3/07-14/07/2023 oraz 31/07-11/07/2023

Dublin, Irlandia

Podczas trwającego w Irlandii dwutygodniowego kursu językowego trójka naszych nauczycieli rozwijała swoje umiejętności pisania, czytania, słuchania oraz mówienia w języku angielskim. W trakcie zajęć często pracowano w małych grupach (prowadzono konwersacje, tworzono projekty, grano w gry edukacyjne i rozwiązywano quizy). Ponadto nauczycieli doskonalili swoją wiedzę z gramatyki angielskiej oraz poszerzali zakres słownictwa, a także mieli możliwość praktycznego wykorzystywania umiejętności np. podczas zwiedzania Dublina  i innych ciekawych miejsc w Irlandii.











Kurs językowy
 „English Language Development for Teachers and Staff Working in Education”
31/07-11/08/2023

W pierwszej połowie sierpnia po raz kolejny nauczyciel z naszej szkoły wyjechał na kurs językowy prowadzony przez szkołę ETI na Malcie. Podczas zajęć prowadzonych przez nauczycielkę z Włoch w niezwykle zróżnicowanej narodowościowo grupie uczestnicy kursu rozwijali umiejętność mówienia, słuchania, czytania i pisania, jak również poznawali gramatykę języka angielskiego.
Niezwykle ciekawe były zajęcia konwersacyjne, podczas których prowadząca stosowała aktywizujące metody pracy, a także urozmaicała lekcje przeprowadzając różnorodne konkursy dla par, grup lub indywidualnie.




Kurs „Happy Schools: Positive Education for Well- Being and Life-Skills Development”

Nicea, Francja 14 - 19. 08. 2023

Kurs “Happy Schools: Positive Education for Well- Being and Life-Skills Development” odbywał się w terminie 14- 19. 08. 2023. Trenerkami były Frances Osborne i Nalinka Kalner, a uczestnikami nauczyciele z: Polski- Warszawa, Wrocław,  Poznań,  z Niemiec, Austrii,  Słowacji i USA. Zajęcia opierały się na teorii z zakresu Psychologii Pozytywnej i Mindfullness. W części teoretycznej nauczyciele w grupach podsumowywali poznany materiał prezentacjami.  W części praktycznej zapoznawali się z różnymi grami oraz zadaniami do wykorzystania podczas pracy w grupach. W środę 16.08 po części teoretycznej wybraliśmy się do Villi  Ephrusi de Rothsild na zajęcia praktyczne z Mindfullness. Podczas zajęć pedagodzy wymieniali się również doświadczeniami i pomysłami, które realizują w swoich szkołach.  Wszyscy uczestnicy byli bardzo chętni do współpracy i do dzielenia się swoimi doświadczeniami. 















Kurs “Discovering Cultural Heritage of Rome”

Rzym, Włochy 7-12.08.2023

 

Okres wakacji to dla nauczycieli nie tylko czas odpoczynku, lecz także dobra okazja, by
skorzystać z wielu różnorodnych form doskonalenia zawodowego, organizowanych między
innymi dzięki projektom unijnym, a szczególnie w ramach programu Erasmus+.
W dniach 7-12 sierpnia p. Michał Deniziak, nauczyciel języka polskiego, brak udział kursie
„Discovering Cultural Heritage of Rome”, organizowanym w Rzymie przez szkołę Europass
Teacher Academy. Uczestniczyli w nim z nauczyciele z Czech, Węgier, Francji, Grecji, Austrii,
Niemiec i Polski. Zajęcia poświęcone były dziedzictwu kulturalnemu starożytnego Rzymu,
formom jego prezentowania oraz znaczeniu dorobku kulturalnego w budowaniu
świadomości kulturowej młodych ludzi. Zarówno podczas lekcji stacjonarnych w szkole,
jak i zajęć odbywających się w terenie (w rzymskich muzeach czy na obszarze wykopalisk
w antycznej Ostii) istotne dla uczestników kursu było znalezienie odpowiedzi na pytanie,
jak rozwijać u uczniów umiejętności krytycznego i wizualnego myślenia na temat dorobku
minionych epok, które mogą przyczynić się do osiągnięcia przez nich wyższego poziomu
aktywnego uczenia się. Ponadto, w czasie kursu wielokrotnie podkreślano, że tworzenie
nowoczesnej tożsamości europejskiej odbywa się poprzez edukację w zakresie dziedzictwa
kulturowego, a ta z kolei może wykorzystywać także zasoby cyfrowe muzeów.









 

Kurs “We Are All Special: Inclusion and Support for Students with Special Needs In and Out of the Classroom
Barcelona, Hiszpania 14-19.08.2023

Celem kursu było promowanie dobrostanu uczniów, zrozumienie dynamiki zajęć, osiągnięcia w nauce oraz zaangażowania rodziny w proces edukacyjny.

 „Każdy uczeń jest wyjątkowy” odzwierciedla postawę, jaką nauczyciele mogą stosować w klasach włączających, aby zapobiec etykietowaniu, izolacji lub znęcaniu się nad uczniami ze specjalnymi potrzebami. W zróżnicowanej klasie różnorodność jest synonimem zrozumienia, integracji i możliwości.

W trakcie kursu uczestnicy zostali zapoznani z głównymi rodzajami niepełnosprawności, takimi jak trudności w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia), zaburzenia emocjonalne i behawioralne (ADHD, ADD, depresja, choroba afektywna dwubiegunowa), niepełnosprawność intelektualna i fizyczna, upośledzenie, niepełnosprawność rozwojowa (autyzm). Mieli również okazję do dzielenia się swoimi własnymi doświadczeniami i trudnościami, jakie napotkali w swojej pracy.

Nauczyciele uczestniczyli także w praktycznych zajęciach, które mogą pomóc w zapobieganiu izolacji i destrukcyjnym zachowaniom. Ważnym elementem zajęć było zrozumienie, że interakcja rówieśnicza i wsparcie rówieśnicze jest kluczowym elementem budowania umiejętności społecznych, pewności siebie oraz radzenia sobie ze stresem i bezradnością.

Kurs obejmował także efektywne techniki relaksacyjne oraz zajęcia ruchowe, które można było zastosować w pracy zarówno z uczniami ze specjalnymi potrzebami, jak i resztą klasy, jak również szkolenie w zakresie stosowania pozytywnych i praktycznych strategii w celu poprawy skutecznej komunikacji zarówno z rodzicami, jak i pozostałymi uczniami.

 










Thursday, 3 August 2023

Produkty końcowe projektu "Let's share our small worlds"

 

Strona internetowa projektu:


Produkty końcowe projektu:

1. Ankieta "We in numbers"

W trakcie trzyletniego projektu uczniowie z krajów partnerskich przygotowali i przeprowadzili 6 ankiet z cyklu „We in Numbers” na temat ustalonych na początku projektu tematów, po to by odkryć podobieństwa i różnice między nastolatkami w krajach Unii Europejskiej.

Kategorie:

  • ·         Poznajmy się
  • ·         Szkoła
  • ·         Podróże
  • ·         Czytanie
  • ·         Jedzenie
  • ·         Muzyka

Po przeprowadzeniu każdej z ankiet wyznaczony kraj dokonywał analizy odpowiedzi przygotowywał dokument podsumowujący wyniki. Wyniki były też omawiane podczas kolejnej mobilności.

Link do strony z wynikami ankiet

2. Książka kucharska "Crossroad cookery book"

Uczniowie z każdej kraju przygotowali swój rozdział książki kucharskiej składający się z 3 zup lub dań głównych, 3 dań głównych i 3 deserów z każdego kraju. Dania musiały być proste do przyrządzenia, ponieważ uczniowie wykorzystali je w Finlandii do stworzenia międzynarodowego posiłku. Narzędzia: canva - każdy kraj miał ten sam szablon.

Książka zawierała również fragmenty wyjaśniające zwyczaje żywieniowe danego kraju – pory posiłków, rodzaj jedzenia spożywanego na każdy posiłek.

Uczniowie wybrali również dwa dania (główne i deserowe) do przyrządzenia w Finlandii. Musiał być wykonany z łatwo dostępnych produktów.

Na zakończenie odbyła się degustacja produktów przywiezionych i przyrządzonych podczas mobilności w Finlandii.

Link do książki kucharskiej

3. Pocztówka muzyczna "Musical showcase of a country"

Uczniowie z krajów partnerskich stworzyli za pomocą genial.ly e-plakaty przedstawiające muzyczny świat swojego kraju poprzez dodanie zdjęć, etykiet, linków do piosenek, teledysków, klipów. Plakaty zostały umieszczone na platformie etwinning i stronie projektu, a także zaprezentowane podczas spotkania online z ustalonym krajem partnerskim: Polska z Francją a Finlandia z Hiszpanią. Spotkania odbywały się w marcu i kwietniu 2023 roku.

Program spotkania obejmował podzielenie się muzyczną wizytówką kraju, omówienie jej i zakończenie quizami Kahoot przygotowanymi przez uczniów z obu krajów na temat ich plakatu, aby sprawdzić wiedzę swoich rówieśników.

Link do materiałów dotyczących tego zadania

4. Projekt Trips around the World Hertage Places

Etap nr. 1 ZDJĘCIE INTERAKTYWNE

Uczniowie stworzyli interaktywne zdjęcia miast/miejsc światowego dziedzictwa w swoich krajach. Po wybieraniu zdjęcie miejsca, korzystając z takich aplikacji jak genially lub Interactive Image dodali do niego opisy, wyjaśnienia, ciekawostki, linki do materiałów audiowizualnych oraz swoje przemyślenia.

 Etap nr. 2 WYCIECZKA

Każdy kraj otrzymał inny kraj partnerski jako cel wakacji. Na podstawie trzech interaktywnych zdjęć miejsc Światowego Dziedzictwa w tym kraju przygotowanych w etapie 1 miał za zadanie przygotować pięciodniową wycieczkę dla 3 osób, która uwzględni różnorodne atrakcje, także dodatkowe atrakcje w okolicy.

Wycieczka miała być możliwa do zrealizowania, dlatego należało ustalić odległości, czas, uwzględnić wyżywienie i zakwaterowanie oraz ceny wybranych atrakcji. Budżet - 1000 euro.

Uczniowie mieli za zadanie przygotować broszurę z wyjazdu oraz prezentację wycieczki.

Podczas mobilności w Hiszpanii uczniowie z każdego kraju wcielali się w  rolę agenta turystycznego i omawiali wyjazd przed potencjalnymi klientami. Przy ocenie wycieczek brano pod uwagę trzy kategorie: najciekawsza wycieczka, atrakcyjność wizualna, najlepsza broszura.

Link do efektów zadania

5. Wspólna książka opowiadań "Collaborative book of stories"

Uczniowie z czterech krajów partnerskich współpracowali przy pisaniu książki online (google doc). Nauczyciele przygotowali 4 zdjęcia i listę słów do napisania czterech opowiadań. Zdjęcia były powiązane z jakimś problemem ekologicznym. Pisanie historii zostało zapoczątkowane przez Polskę. Każdy 3-4 osobowy zespół otrzymał zdjęcie oraz wyrazy do uwzględnienia w opowiadaniu Jego zelem było napisanie akapitu opowieści. Po tygodniu pisanie opowiadania zostało przekazane do Hiszpanii, następnie do Finlandii i Francji, której zespoły dokończył pisanie opowiadania.

Na podstawie powstałych opowiadań podczas mobilności w Finlandii uczniowie w grupach międzynarodowych przedstawili ich treść w formie ruchomych obrazów .

Link do Collaborative book of stories

6. Baza danych materiałów dla nauczycieli

Zbiór projektów, scenariuszy zajęć oraz aplikacji i narzędzi wykorzystywanych podczas projektu.

Link do bazy danych materiałów

7. Procedury wymian długoterminowych

Na bazie kilku lat doświadczeń z wymianami długoterminowymi podczas spotkań koordynatorów przygotowano dokument z procedurami wyboru, wyjazdu oraz ewaluacji uczniów uczestniczących w tego rodzaju wymianach oraz dwa projekty końcowe.



Wizyta w Finlandii

 W dniach 21-28 stycznia 2023r. 8 uczniów i dwóch nauczycieli gościło w szkole partnerskiej Haukosken Koulu w miejscowości Vantaa w Finlandii w ramach projektu Erasmus plus „Podzielmy się naszymi małymi światami”.




Oto relacja uczniów:

Niedziela, 22 stycznia

Niedzielę spędziliśmy z naszymi rodzinami. W moim przypadku wyjechaliśmy nad jedno z największych jezior Finlandii – Siltasalmi. Morsowałyśmy w wodzie pokrytej grubym lodem, zjeżdżaliśmy na sankach, grzałyśmy się w saunie i spacerowałyśmy po lesie. Spróbowałyśmy także naszych sił w wędkowaniu. Dzień zakończyłyśmy rozdaniem sobie małych upominków .

Dziś rano poszliśmy na mecz footballu drużyny Santeriego. Jego drużyna wygrała mecz. Następnie udaliśmy się do jego domu na krótki odpoczynek i pojechaliśmy na sanki. Po godzinie zjeżdżania wróciliśmy na osiedle Santeriego i poszliśmy zagrać w disc golf. Przeszliśmy każdą trasę i wróciliśmy do mieszkania. Pograliśmy w mini hokeja. Na kolację poszliśmy do pizzerii i zjedliśmy pizzę. To był ekscytujący dzień.

Poniedziałek, 23 stycznia

W poniedziałek był pierwszy dzień szkoły. Zobaczyliśmy prezentacje poszczególnych krajów o zwyczajach jedzenia i tradycyjnych przepisach. Zjedliśmy lunch w szkolnej stołówce i obejrzeliśmy całą szkole. Rozpoczęliśmy pracę nad projektami.

Wtorek, 24 stycznia

To był niezwykły dzień. Po poranku spędzonym nad projektem. Pojechaliśmy do parku nad jeziorem Kuusijarvi, typowego miejsca spędzania wolnego czasu dla mieszkańców Helsinek. Większość z nas spróbowała fińskiej sauny połączonej z kąpielą w lodowatym jeziorze. Potem przyszedł czas na spacer, budowę bałwanów oraz kiełbaski upieczone na ogniu.

Środa, 25 stycznia

W środę, 25 stycznia byliśmy w fabryce czekolady Fazer. Na początku obejrzeliśmy krotki film, później dowiedzieliśmy się ciekawych informacji o producencie i odbyła się degustacja. Na końcu można było kupić różne czekolady.

Czwartek, 26 stycznia

Dzisiejszy dzień na mobilności w Finlandii spędziliśmy na gotowaniu. Każda z 4 grup miała za zadanie ugotować potrawę z danego kraju, którymi następnie się częstowaliśmy. Potem zostały przedstawione projekty, nad którymi pracowaliśmy przez cały tydzień.

Piątek, 27 stycznia

W piątek, ostatni dzień naszej podróży zwiedziliśmy Helsinki. Zobaczyliśmy stare kościoły, zabytki, pomnik Sibeliusa i byliśmy na ciepłej czekoladzie. Potem razem z rodziną, u której mieszkam, poszłam do centrum handlowego.